استفاده از تردميل براي افراد داراي مشكلات استخواني و مفاصل ممنوع

يك فيزيوتراپ با بيان اينكه استفاده از تردميل براي افراد داراي مشكلات استخواني و مفاصل پا توصيه نمي شود، گفت: اين اقدام سبب آسيب زدن بيشتر به مفاصل مي شود و افراد داراي اين مشكل بايد از استفاده از اين دستگاه اجتناب كنند.
افشين رهبري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: كساني كه قصد دارند از تردميل به عنوان وسيله اي براي تناسب اندام و سلامتي استفاده كنند، حتما با پزشكان طب ورزشي و توانبخشي و يا فيزيوتراپ ها مشورت كنند .
وي تاكيد كرد: كساني كه داراي درد در نواحي زانو، مچ پا و كمر هستند و يا آسيب ديدگي در عضلات و مفاصل دارند نبايد از تردميل استفاده كنند.
رهبري همچنين گفت: بيماران مبتلا به مشكلات قلبي و تنفسي نيز براي استفاده از تردميل بايد مشورت و توصيه پزشك خود را داشته باشند.
رهبري با بيان اينكه كفش مناسب براي دويدن بر روي تردميل يكي از مهمترين مواردي است كه بايد به آن توجه داشت گفت: اگر بهترين تردميل را هم داشته باشيد به هيچ وجه از داشتن كفش مناسب براي دويدن بي نياز نيستيد كه دراين زمينه توصيه مي شود از كفش هاي رانينگ استفاده شود.
وي اضافه كرد: برخي از افراد پس از مدت ها پياده روي بر روي تردميل از پا درد شكايت دارند كه چنين كساني بهتر است در تهيه كفش مناسب براي اين ورزش دقت بيشتري به عمل آورند.
اين متخصص فيزيوتراپي با بيان اينكه تردميل از جمله دستگاه هاي ورزشي است كه نقش موثري را درسلامت افراد در شهرهاي بزرگ ايفا مي كند گفت: به دليل كمبود فضاي آزاد مورد نياز ورزش و همچنين آلودگي هواي شهرهاي صنعتي اكنون بسياري از مردم در سراسر دنيا ناگزير از استفاده از دستگاههاي ورزشي مانند تردميل در خانه يا ورزشگاهها هستند.
به گفته وي تردميل مناسب بايد شاخص هاي لازم را داشته كه ازجمله موارد آن عبارت است از:
- دستگاه بايد جداول مربوط به انواع تمرين متناسب با سن فرد و هدف تمرين را روي پنل و در دفترچه راهنما داشته باشد و همچنين دستگاه بايد قادر به ثبت و نمايش تعداد ضربان قلب را حتي الامكان به شكل بي سيم(با كمربند مخصوص) بر روي پنل خود داشته باشد.
- ميزان سرعت دستگاه بايد در فواصل منظم قابل افزايش باشد كه در دستگاه هاي استاندارد اين فاصله يك دهم كيلومتر در ساعت است يعني با هربار فشردن دكمه سرعت يك دهم كيلومتر در ساعت بر سرعت دستگاه اضافه مي شود.
- سطحي كه زير تسمه قرار دارد و وزن فرد را تحمل مي كند بايد انعطاف پذيري مناسب داشته باشد تا از وارد آمدن فشارهاي اضافي به پا جلوگيري شود.
- در تمرين با اهداف سلامتي (تمرين خانگي) شيب دادن به دستگاه ضروري نيست و توصيه نمي شود، زيرا صدمه زيادي به مفاصل افراد وارد مي كند.
- با توجه به اينكه هدف بيشتر افراد در استفاده خانگي از تردميل كنترل وزن و حفظ سلامتي است توصيه مي شود از اين دستگاه با سرعت متوسط يا پائين در مدت ?? تا ?? دقيقه استفاده شود.
- در مصارف خانگي توصيه مي شود در شروع تمرين با اين دستگاه از سرعت هاي پايين استفاده شود و به صورت تدريجي سرعت آن به حد متوسط برسد.