آیا چاقی ارثی است؟

يک متخصص تغذيه گفت: نوع ساختار در تجميع چربي بدن بر اساس زمينه وراثتي شکل مي‌گيرد.
دکتر سيد علي کشاورز در گفت‌وگو با ايسنا، عنوان کرد: متعادل نبودن برنامه غذايي و افراط در مصرف غذاهاي چرب و مواد قندي در زماني که بدن فعاليت منظمي ندارد منجر به چاقي مي‌شود.
وي بر نقش گسترش شهرنشيني در افزايش ميزان چاقي بين مردم تاکيد کرد و گفت: مردم ما چندان عادت به ورزش کردن براي حفظ سلامتي ندارند و با وجود وسايلي نظير آسانسور، پله برقي و ... تحرک عادي مردم هر روزه کمتر و چاقي بيشتر مي‌شود.
اين متخصص در خصوص کاهش چربي‌هاي ذخيره بدن اظهار کرد: افراد با ايجاد تعادل بين دريافت انرژي و فعاليت مي‌توانند ذخيره چربي در بدن خود را کم کنند و اين از راه ايجاد نظم در فعاليت‌هاي ورزشي و ميزان انرژي در تغذيه روزانه ممکن مي‌شود.
وي کمربندهاي لاغري را در کاهش چربي‌هاي موضعي بي‌اثر دانست و گفت: محصولاتي نظير کمربندهاي لاغري و ژل‌هاي موضعي در کنار ورزش اثربخش است اما به تنهايي موجب لاغري نمي‌شود.
اين متخصص تغذيه افزود: ورزش کردن با دستگاه‌هاي اچ دي سلکتور با ضربه زدن و ايجاد موج در سلول‌هاي بدن به کاهش چربي کمک مي‌کند اين دستگاه‌ها در کنار رژيم مناسب مي‌تواند اثرات خوبي بر روي تناسب اندام داشته باشد.
کشاورز در رابطه با خطراتي که چاقي براي انسان دارد، گفت: افزايش چاقي موجب بروز بيماري‌هاي خطرناک ديابت، گرفتگي رگ‌هاي قلب، سندرم متابوليک و چربي کبد مي‌شود و با افزايش چاقي احتمال ابتلا به اين بيماري‌ها هم بيشتر مي‌شود.
اين متخصص از افزايش ميزان مسموميت ناشي از مواد غذايي تاريخ مصرف گذشته در فصل تابستان هشدار داد و گفت: اين مواد غذايي ممکن است آلودگي‌هاي ميکروبي، قارچي و يا سمي به همراه داشته باشد و فسادهاي ترکيباتي در بدن به وجود بياورد.
کشاورز با بيان اين که مصرف کلسيم خطر آلودگي‌هاي قارچي و ميکروبي را کم مي‌کند، ادامه داد: تا وقتي که فرد دچار تهوع و اسهال است مي‌توان شدت مسموميت‌هاي ميکروبي را با مصرف کلسيم کاهش داد اما اگر سم توليد شده ناشي از فسادهاي ترکيباتي بيشتر شود، نگران‌ کننده است و بايد اقدامات بعدي درمان انجام شود.