چاقی مزمن را مانند یک بیماری درمان کنید

پزشکان تاکيد دارند که براي مقابله با چاقي انتخاب يک رژيم غذايي مناسب و ورزش کردن، ضروري اما کافي نيست.

با تقويت اين ايده که چاقي بايد در گروه بيماري‌هاي مزمن طبقه‌بندي شود، پزشکان تاکيد دارند که در موارد شديد بايد اين عارضه مانند يک بيماري تحت درمان قرار گيرد تا افراد به وزن متعادل برسند و از نعمت سلامتي براي مدت بيشتري در طول عمر خود بهره‌مند شوند.

متخصصان مي‌گويند اگرچه پرخوري و بي‌تحرکي از عوامل موثر در بروز چاقي هستند اما تنها دلايل ابتلا به اين عارضه نيستند و به همين دليل ساير عوامل موثر در چاقي بايد تحت کنترل قرار گيرند. از اين رو توصيه مي‌شود که بايد با اين عارضه به عنوان يک بيماري که نياز به درمان مناسب دارد، برخورد شود.

دکتر «کريستوفر اوکنر»، متخصص اطفال و استاد روانشناسي در دانشکده پزشکي «ايکانِ» نيويورک مي‌گويد: چاقي بايد مانند يک بيماري تحت درمان قرار گيرد. اين عارضه نوعي اختلال است که اگر تحت کنترل قرار نگيرد مي‌تواند مانند اعتياد به الکل و موادمخدر پيامدهاي مخربي براي سلامتي به همراه داشته باشد.

به گزارش يونايتدپرس، در اين مطالعه گروهي از متخصصان و پزشکان اين ايده را تاييد کرده‌اند. دکتر «يان کمپبل» در اين رابطه خاطر نشان کرد: اين متخصصان از اين جنبه به توافق رسيده‌اند که در بروز چاقي مزمن، عوامل قدرتمند بيولوژيکي دخيل هستند و اين عوامل خلاصي از اضافه وزن و حفظ تناسب اندام را براي فرد مبتلا به اين عارضه فوق‌العاده دشوار مي‌سازد اما اين متخصصان هنوز در مورد شيوه درمان اين عارضه از جمله انتخاب داروي بهتر يا درمان به شيوه جراحي در کنار تغيير در الگوي رفتاري هنوز به توافق و نظر مشترک نرسيده‌اند.

وي تاکيد کرد: کمک به افراد چاق براي تغيير الگوي زندگي‌شان يک عامل موثر و کليدي براي کمک به کاهش وزن در بلندمدت است اما در اين بين، عوامل رواني و احساسي که در بروز چاقي مزمن نقش دارند نيز بايد در نظر گرفته شده و تحت کنترل قرار گيرند تا در نهايت اين افراد نيز بتوانند به وزن طبيعي و سالم دست پيدا کنند.