رژیم های لاغری بی فایده اند، برای لاغر شدن این کارها را بکنید

تجربه ثابت کرده است رژيم‌هاي سخت‌گيرانه و يويويي نتيجه‌اي جز به هم ريختن زندگي شما و همچنين اضافه وزن دوباره ندارد.

آيا به فکر آب کردن چند کيلو اضافه وزن کسب شده از زمستان افتاده‌ايد؟ چه برنامه اي براي عملي کردن تصميمتان گرفته‌ايد؟ آيا مي‌خواهيد رژيم بگيريد؟ چه اندازه راجع به رژيم‌هاي لاغري اطلاعات داريد؟ چقدر به اراده‌ي خودتان مطمئن هستيد که مي‌توانيد تن به اين رژيم‌هاي سخت لاغري بدهيد؟ اصلاً اعتقادي به رژيم داريد يا نه؟ همين ابتدا بگوييم که تجربه ثابت کرده است رژيم‌هاي سخت‌گيرانه و يويويي نتيجه‌اي جز به هم ريختن زندگي شما و همچنين اضافه وزن دوباره ندارد.
اين که هميشه يک ترازو دم دستتان باشد و هر چيزي که مي‌خوريد را اندازه بگيريد به جز وسواس رواني نتيجه‌اي برايتان نخواهد داشت. درست است که در ابتدا چند کيلويي لاغرتان مي‌کند اما به مرور نه تنها وزن از دست داده را مجدداً کسب مي‌کنيد حتي چاق‌تر هم مي‌شويد. واقعيت اين است که اين رژيم‌هاي سخت غذايي بي فايده است. اگر مي‌خواهيد بيشتر با چند و چون بحث آشنا شويد مطالعه‌ي اين مطلب را از دست ندهيد.

رژيم‌هاي يويويي شما را چاق مي‌کند
بر اساس نتايج رسمي آژانس ملي امنيت سلامت مواد غذايي، محيط زيست و کار فرانسه که در سال 2010 ميلادي به چاپ رسيده است، 80 درصد افرادي که رژيم مي‌گيرند بعد از يک سال دوباره به وزن اوليه‌ي خود و حتي بيشتر از آن بر مي‌گردند. با وجود اين که کاهش وزن سريع در ابتدا بسيار رضايت بخش به نظر مي‌رسد اما با اين حال اين وضعيت چندان طول نمي‌کشد و خيلي زودتر از آنچه که تصورش را مي‌کنيد به وزن قبلي خود باز مي‌گرديد. زماني که دوره‌ رژيم لاغري تمام مي‌شود دوباره همان غذاهاي منع شده‌ گذشته را مصرف مي‌کنيد. در اين صورت بدني که مدت‌ها از اين مواد غذايي محروم بوده شروع به ذخيره‌ي کالري‌ها مي‌کند. دليلش هم روشن است : يک عکس‌العمل طبيعي است که بدن از ترس گرسنگي مجدد از خود نشان مي‌دهد. زماني که رژيم لاغريتان يويويي مي‌شود يعني مدام رژيم مي‌گيريد و سپس به وضعيت عادي برمي‌گرديد نظم بدن به طور کلي به هم مي‌ريزد و بدن بيشتر از آنچه که مي‌سوزاند ذخيره مي‌کند.
به عقيده‌ي متخصصان، کاهش وزن سريع باعث ذوب شدن عضلات اصلي مي‌شود. اين عضلات اصلي در واقع مانند سيستم گرمازايي مرکزي عمل مي‌کنند و باعث سوزاندن کالري‌ها مي‌شوند (حتي زماني که ما در خواب هستيم ). کاهش يک کيلوگرم برابر است با 500 گرم آب و 500 گرم چربي. اما زماني که دوباره اين وزن از دست داده را کسب مي‌کنيم هر کيلو وزن کاسته شده را با 100 گرم عضله و 900 گرم چربي جايگزين مي‌کنيم. براي همين هم چاق‌تر مي‌شويم.
به جاي گرسنگي کشيدن تغذيه‌ي درست را در پيش بگيريد اگر از يک متخصص تغذيه‌ي کار بلد س?ال کنيد بهترين رژيم لاغري کدام است خواهد گفت هيچ‌کدام. بله. بهترين رژيم اين است که رژيم نگيريد. تمام اين رژيم‌هايي که مد مي‌شوند (رژيم اتکينز، دوکان، رژيم لاغري با سوپ و غيره) يک بازارگرمي محض است که برخي براي پول درآوردن اختراع کرده‌اند. شما در دام اين تجارت جديد نيافتيد. شايد خواندن اين خطوط براي برخي از طرفداران رژيم‌هاي لاغري چندان خوشايند نباشد. اما واقعيت اين است که بهترين راه براي تناسب اندام اين است که 3 وعده‌ي غذايي مناسب داشته باشيد و از هيچ‌يک از وعده هاي غذايي‌تان به خصوص صبحانه صرف‌نظر نکنيد. در اين صورت اولين گام‌ها براي لاغري را برداشته‌ايد.
اگر مي‌خواهيد لاغر شويد و مهم‌تر از آن لاغر بمانيد بايد تعادل غذايي را رعايت کنيد. بيشتر اين رژيم‌ها کلي ماده‌ي غذايي ممنوعه برايتان رديف مي‌کنند که اتفاقاً براي سلامتي لازم است. شما که نمي‌خواهيد لاغر شويد اما يک بدن بيمار و ضعيف روي دستتان بماند. پس در وهله‌ي اول با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد و اصول تغذيه‌ي مناسب را بياموزيد.