خواص چای قرمز یا چای ترش

 

 


چاي ترش از گياه (هيبيسكوس) يا رز چيني تهيه مي‌شود كه از گلبرگ و دانه‌هاي آن مي‌توان به عنوان نوشيدني استفاده كرد. چاي هيبيسكوس داراي رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.

 


در ميان
گياهاني كه نام چاي را به خود گرفته‌اند، چاي قرمز يا چاي ترش كه به آن چاي مكه هم مي‌گويند، به علت رنگ، طعم و خاصيت ويژه‌اي كه دارد، جايگاه مهمي‌ را به خود اختصاص داده است.


 


در عهدباستان از چاي سرخ به عنوان شاداب‌كننده و رفـع‌كـنـنـده عوارض بيماري‌هاي قلبي استفاده مي‌كردند.



مصرف اين محصول در تعدادي از فرهنگ‌ها مانند چين، مكزيك و حتي اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان يك نوشيدني تشريفاتي در جشن‌هاي رسمي‌ از آن استفاده مي‌كنند.

 

 

نوشيدن اين گياه را مي‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداري قند يا نبات يا حتي بدون آن به عنوان يك نوشيدني رژيمي‌ مصرف كرد.

 

 


خواص چاي ترش


نـوشـيـدنـي ايـن گياه كاهش‌دهنده فشار خون، خـنـك‌كـنـنـده بـدن، رقـيـق و تـصـفـيـه‌كـنـنده خون، كـنترل‌كننده كلسترول خون، اختلالات كبدي و صفرايي و همچنين آرام بخشي مناسب مي‌باشد و برعكس چاي كه باعث دفع آهن مي‌شود چاي ترش خود يكي از منابع غني آهن به شمار مي‌آيد.

 

 



طريقه مصرف چاي ترش


افرادي كه داراي قند، چربي و فشارخون بالا هستند، مي‌توانند يك تا دو نوبت از چاي روزانه خود را به چاي قرمز اختصاص دهند و براي هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌هاي چاي قرمز را داخل يك فنجان ريـخـته و سپس آب جوش بر روي آن بريزند و سرپوشي گذاشته، 10 دقيقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و ميل كنيد.