برگزاری تور لاغری در اروپا؛ گردش کنید لاغر شوید!

هفته نامه سياحت و تجارت نوشت:

در بعضي از کشورهاي جهان الگوهاي درست تغذيه باعث شده است که مردم علاوه بر افزايش طول عمر از اندام مناسبي هم بخوردار باشند گردشگري تغذيه از خلال همين الگوها و جذابيت هاي آن شکل مي گيرد

روسيه؛ باغچه‌هاي سبزي
در روسيه 51 درصد مردم، تعطيلات تابستاني يا تعطيلات آخر هفته را به خانه‌هاي ييلاقي خارج شهر مي‌روند. تقريباً در تمامي اين خانه‌ها يک باغ بزرگ يا کوچک وجود دارد. روس‌ها سبزي‌هاي مصرفي‌شان را خودشان کشاته و آن را براي استفاده دراز مدت کنسرو مي‌کند. پرفسور هيل، متخصص تغذيه و مديرسابق انجمن تغذيه آمريکا مي‌گويد: با اين کار، رژيم غذايي طبيعي‌تر و سالم‌تر مي‌شود. وقتي شما محصولات باغ خودتان را مصرف کنيد، طبعاً چاق نخواهيد شد!

انگلستان؛ لقمه‌هاي کوچک
رستوران «مک‌دونالد» را که مي‌شناسيد. غذاهاي اين رستوران، يکي از متهمان اصلي رواج فرهنگ «فست‌فود» و اضافه وزن محسوب مي‌شود يکي از گزينه‌هاي غذايي اين رستوران، غذايي سوپرسايز (ابعاد بزرگ) است، يعني ابعاد همبرگر، سيب‌زميني سرخ کرده و نوشابه از حالت عادي بزرگ‌تر و بيشتر است، اما در انگليس، کارمندان «مک‌دونالد» برخلاف تمام کشورهاي ديگر، اين گزينه را ارائه نمي‌کند و خريداران هم به ندرت ممکن است سراغ غذاهاي سوپرساير را بگيرند. اين عادت صرفه‌جويي در غذا خوردن و خريد غذا که از زمان جنگ دوم جهاني در اين کشور رواج يافته، باعث شده است تا کالري دريافتي کمتر شده و اضافه وزن نيز به نسبت متعادل‌تر باشد.

آلمان؛ صبحانه بخور!
در آلمان بيش از 75 درصد مردم، هر روز صبحانه مي‌خورند که آمار فوق‌العاده‌اي است. در عين‌حال، آلماني‌ها به‌عنوان رفع تکليف صبحانه نمي‌خورند، بلکه اين وعده غذايي را با صبر و حوصله برگزار کرده و در آن نان، ميوه، شير و غلات را لحاظ مي‌کنند. متخصصان تغذيه بارها تأکيد کرده‌اند، مردم صبحانه را کنار نگذاشته و حتماً صبحانه کامل را در برنامه روزانه خود در نظر بگيرند. محققان انگليسي نشان داده‌اند. مصرف صبحانه باعث فعاليت بهتر مغز در طول روز شده و جلوي اضافه وزن را مي‌گيرد.

فرانسه؛ زياد حرف بزن!
فرانسوي‌ها در غذا خوردن دسته‌جمعي هستند. به طور متوسط 92 درصد از خانواده‌هاي فرانسوي هرشب با هم غذا مي‌خورند، در حالي که اين رقم در آمريکا 28درصد است. در واقع براي فرانسوي‌ها، غذا خوردن يک اتفاق هيجان‌انگيز است. همين مسئله باعث افزايش طول مدت غذا خوردن مي‌شود، چون افراد خانواده مدام با هم حرف مي‌زنند! تحقيقات نشان داده است. مکالمه و حرف زدن، باعث کند شدن غذاخوردن شده و فرد سريع‌تر احساس سيري مي‌کند.

سوئيس؛ موسلي بخوريد!
«موسلي» حريره‌اي است که از جو، ميوه و مغز (بادام، گردو و...) تهيه مي‌شود. اين ترکيب که براي تأمين سلامت و کنترل وزن بي‌نظير است. بيش از يک قرن پيش توسط يک پزشک سوئيسي براي تقويت بيماران بستري در بيمارستان ابداع شد و امروزه سوئيسي‌ها آن را به‌عنوان صبحانه و عصرانه مصرف مي‌کنند. فيبر موجود در «موسلي» باعث مي‌شود تا ديرتر هضم شده و فرد به مدت بيشتري احساس سيري کند. البته در اين ترکيب، شکر هم زده مي‌شود و بايد مراقب بود تا شکر زياد، تأثيرهاي مثبت آن را از بين نبرد.

هلند؛ رکاب بزن!
در هلند 5/16 ميليون نفر زندگي مي‌کنند، اما تعداد دوچرخه‌ها 18 ميليون عدد است. يعني بيشتر از تعداد‌ آدم‌ها. در ضمن، برخلاف برخي‌ها که دوچرخه را بيشتر در پارکينگ نگه مي‌دارند، هلندي‌ها از دوچرخه در کارهاي روزانه خود استفاده مي‌کنند. مثلاً با دوچرخه به خريد ، يا سرکار مي‌روند. به طور متوسط يک شهروند هلندي سالانه 541 مايل (تقريباً 870 کيلومتر) دوچرخه‌سواري مي‌کند. حتي در آمستردام در برخي مناطق، چراغ‌هاي راهنمايي براساس سرعت دوچرخه تنظيم شده است. يک آدم با قامت متوسط، در صورت دوچرخه‌سواري با سرعت متوسط، در هر ساعت 550 کالري مي‌سوزاند. نتيجه اين کار، کاهش وزن و تناسب اندام است.

نروژ؛ بزن بيرون!
در نروژ، يک سنت بسيار قديمي و ريشه‌دار وجود دارد. روز يکشنبه (تعطيلي آخر هفته) همه افراد خانواده از کودکان خردسال تا پدربزرگ و مادربزرگ، تابستان به پياده‌روي و زمستان به اسکي مي‌روند، در حالي که مثلاً آمريکايي‌ها، روز يکشنبه معمولاً در خانه هستند و حداکثر فعاليت بدني‌شان حرکت از کنار يخچال به جلوي تلويزيون براي تماشاي فوتبال است. اين رسم نروژي‌ها را شما هم در منزلتان پياده کنيد. براي شروع، از همين امروز برويد در خيابان‌هاي اطراف پياده‌روي کنيد.

مجارستان؛ ترشي بخور!
مجارها عاشق ترشي هستند، خيار، فلفل، کلم و گوجه‌فرهنگي. اين چاشني‌هاي مختلف به شما کمک مي‌کند تا لاغر بمانيد. دليلش هم احتمالاً به خاطر سرکه است که باعث ساخته شدن ترشي مي‌شود تحقيقات جديد نشان داده، اسيد استيک که اصلي‌ترين ماده تشکيل‌دهنده سرکه است، باعث کاهش فشار خود، کاهش قندخون و جلوگيري از شکل‌گيري چربي مي‌شود. اگر هم چندان ترشي‌خور نيستيد، داخل سالاد خود روغن زيتون و سرکه بريزيد.