باورهای غلط و متداول در مورد تناسب اندام

آيا شما هم فکر ميکنيد تمام واقعيت‌ ها را درباره تناسب اندام را ميدانيد. ممکن است تعجب کنيد که بفهميد بسياري از آنها در صورتي که به نظر صحيح مي‌رسند، درواقع اشتباه‌هاي متداول هستند.افتادن در دام بسيار ساده است: يکي از همراهان ورزشي شما نکته‌اي درباره تمرينات بدني مي‌گويد و شما آن را براي چند نفر ديگر که مي‌شناسيد، بازگو مي‌کنيد. يک روز وقتي شما در باشگاه مشغول تمرين هستيد، دوباره ‌آن را از دهان فرد ديگري مي‌شنويد و مطمئن مي‌شويد که قضيه صحت دارد.
اما متخصصان مي‌گويند که در دنياي تناسب اندام، باورهاي غلط بسياري وجود دارد که ممکن است مانعي بر سر راه ورزش کردن باشند. بعضي از اين باورها مضر نيستند اما خيلي‌هاي ديگر مي‌توانند مضر باشند. آنها مي‌توانند باعث شوند که تمرينات ورزشي خنثي شوند و به نتيجه‌اي که هدف کار است نرسند و يا حتي ممکن است به ايجاد بعضي از آسيب‌هاي ورزشي منجر شوند.
علت اينکه اين باورها جان مي‌گيرند، اين است که عکس‌العمل بدن هر يک از ما نسبت به حرکات ورزشي تا حدودي متفاوت است. به همين دليل کاري که براي يک نفر مناسب است، ممکن است براي نفر ديگر مناسب نباشد. در اين وضعيت گاهي شما مجبوريد ورزش‌هاي مناسب براي خودتان را پيدا کنيد؛ حرکاتي که به درد شرايط شما مي‌خورد. به گفته متخصصان، بعضي از اين باورهاي غلط درباره تناسب اندام بايد کنار گذاشته شود. هر چه سريع‌تر اين کار انجام شود، بهتر است.

براي پيدا کردن راه سالم‌تر، متناسب‌تر با سلامت و لذت‌بخش‌تر، بعضي از اين باورها را با هم مرور مي‌کنيم:
1- دويدن روي تردميل در مقايسه با دويدن روي آسفالت يا پياده‌روي، فشار کمتري بر زانو وارد مي‌کند. دويدن، يکي از حرکات ورزشي فوق‌العاده است اما ممکن است زانو را تحت فشار قرار دهد چون نيروي وزن بدن شما است که به مفاصل فشار وارد مي‌کند و اين نيرو ثابت است. فرقي نمي‌کند که شما روي تردميل بدويد يا روي آسفالت و پياده‌رو.
بهترين روش براي کاهش فشار بر زانو اين است که شما ورزش‌هاي متنوعي انجام بدهيد. اگر شما دويدن را با ساير فعاليت‌هاي ورزشي قلبي همراه کنيد (به طور مثال کار روي دوچرخه ثابت) مي‌توانيد فشار را روي زانو‌ها کم کنيد و سال‌ها توانايي دويدن را حفظ کنيد.

2- انجام دراز‌نشست يا کار با ماشين ورزش شکمي باعث مي‌شود از شر چربي‌هاي شکم خلاص شويد. هر ايده برآمده از روياهاي شبانه را باور نکنيد. ابزارهاي دراز و نشست ممکن است به شما در تقويت عضلات قسمت مياني کمک کند و در مجموع ترکيب بهتري در اندام شما به وجود آورد. براي اينکه بتوانيد عضلات شکم خود را ببينيد، بايد حرکاتي را انجام دهيد که درصد چربي کل بدن را کاهش دهد. اگر شما موفق به انجام اين کار نشويد، عضلات شکمي خود را نمي‌توانيد ببينيد.
اما آيا دراز و نشست و نرمش‌هاي شکمي مي‌توانند شکم بزرگ شما را کوچک کنند. متخصصان مي‌گويند خير، شما نمي‌توانيد فقط چربي قسمت‌هايي را که انتخاب مي‌کنيد، بسوزانيد. بنابراين دراز و نشست فقط شما را به هدف کاهش وزن در آن ناحيه مورد نظر نمي‌رساند. شما براي سوزاندن چربي بايد برنامه ورزشي شامل دو صورت نرمش‌هاي قلبي و تمرينات قدرتي را با هم ترکيب کنيد. اين ترکيب حرکات به کاهش چربي در تمام بدن کمک مي‌کند که قسمت مورد نظر شما هم جزيي از اين کل است.

3- ورزش‌هاي آيروبيک سوخت و ساز شما را چند ساعت پس از اتمام ورزش در سطح بالا نگه مي‌دارد. اين عبارت تا حدودي درست است اما مقدار کالري مصرف شده احتمالا به آن ميزاني که شما فکر مي‌کنيد، نيست. متخصصان مي‌گويند با اينکه سرعت سوخت و ساز شما پس از اين حرکات تا حدودي افزايش مي‌يابد اما اين مقدار از نظر آماري واجد ارزش ويژه‌اي نيست.
در حقيقت اين نرمش‌ها تنها 20 کالري در روز بيش از مقدار معمول آن مصرف مي‌کند. با اينکه بعد از ورزش‌هاي قدرتي مقدار خيلي کمي سوخت و ساز بدن بالا مي‌رود اما اين مقدار هم قابل توجه نيست. بنابراين زياده‌روي اين مصرف کالري حساب نکنيد.

4- ورزش يکي از فعاليت‌هاي عالي براي کاهش وزن است. با اينکه ورزش براي افزايش ظرفيت تنفسي ريه‌ها، تونوسيته عضلات و حتي کمک به برطرف کردن فشارهاي اضافي است اما واقعيت تعجب‌آور اين است تا زماني که شما در يک روز چند ساعت شنا نکنيد، ممکن است به کاهش وزن شما کمک نکند.