از رژیم لاغری ناامید نشوید!

شايد شما هم از آن دسته از افرادي هستيد که رژيمهاي لاغري فراواني را امتحان نموده ايد و "ديگر از رژيم گرفتن خسته شده ايد". در اين مقاله به چند علت رايج براي اين نااميدي و نيز راهکارهايي براي برون رفت از اين معضل مي پردازيم.

1. هدف گذاري نادرست: در خيلي از موارد توقعي که شما از خودتان داريد، انتظاري منطقي نيست. بدين معنا که شما خانمي را در نظر بگيريد که در سن 35 سالگي و پس از 2 زايمان که همراه با استراحت مطلق و افزايش وزن بي رويه بوده با نگاه به تصاوير دوران عروسي خود، انتظار دارد که به وزن آن زمان باز گردد. مشکل آن موقع بيشتر مي گردد که اين راه طولاني افزايش وزن را که در طي بيش از شايد 10 سال طي نموده است بخواهد در يک فرصت چند روزه و يا چند هفته اي باز گردد!!

آقاي ديگري را در نظر بگيريد که در سن 40 سالگي مي خواهد به وزن زمان پس از دوران سربازي خود باز گردد. با اينکه از نظر علمي دچار چاقي نيست ولي از وزن خود راضي به نظر نمي رسد. هر دوي اين افراد در رژيم خود ناموفق خواهند بود چرا که وزن طبيعي شما با افزايش سن بالا خواهد رفت و اگر حتي شما در کوتاه مدت نيز موفق به کاهش وزن مورد نظر بشويد بدن شما به طور فيزيولوژيک در کوتاه مدت وزن کاهش يافته را بازخواهد گرداند.

2. رژيمهاي نادرست و برق آسا از علل ديگر بي انگيزگي افراد در کاهش وزن است. چرا که شايد شما با در دست داشتن رژيمهاي تبليغاتي چند روزه و با حذف کليه مواد کربوهيدراتي و يا خوردن نا متعارف وزن خود را سريعا در يک يا دو هفته کاهش دهيد. اما واقعيت آنست که شما يک روزه چاق نشده ايد، لذا يک روزه هم نمي توانيد اين مشکل را حل نماييد. شما نبايد اين حقيقت را کتمان کنيد که خوردن يک لذت است که در افراد چاق اين لذت شايد کمي بيشتر از معمول هم باشد. شما نمي توانيد و نبايد اين لذت را به يکباره ريشه کن کنيد، بلکه بايد آن را مديريت کنيد.

نکته مهم ديگر در رژيمها برق آسا آنست که عوارض اين نوع رژيمها باعث خواهد شد با اصرار نزديکان اين رژيم را قطع نماييد . بلافاصله بعد از آن نيز وزن شما سريعا افزايش مي يابد. نتيجه آن که اين خاطر شما را از تلاش مجدد براي رژيم مايوس و نااميد مي گرداند.

3. اختلالات هورموني: اختلالات هورموني بويژه در خانمها يکي از دلايلي است که تلاشهاي شما را براي کاهش وزن بدون توفيق مي نمايد. اگر مدام رژيم مي گيريد ولي وزنتان کاهش نمي يابد از پزشک معالج خود بررسي هورموني را در خواست نماييد.

4. علل محيطي: خانواده اي که برنامه غذايي نادرست که حاوي غذاهاي پرانرژي فراوان است راا استفاده مي نمايند و يا در خانواده اي که کنترل وزن از الويتهاي مورد نظر نمي باشد، امکان ادامه رژيم غذايي صحيح نا ممکن خواهد بود. جالب است بدانيد در زوجهاي جواني که يک نفر لاغر و نفر دوم چاق مي باشد احتمال آن که فرد لاغر چاق گردد به مراتب بيش از آنست که فرد دچار افزايش وزن به وزن طبيعي بازگردد.

5. عدم فعاليت بدني: بايد بپذيريد که فعاليت بدني جزء لاينفک يک برنامه کاهش وزن است. اگر مي خواهيد با يک سفر و يا شرکت در مهماني وزنتان افزايش نيابد راهي جز افزودن فعاليت بدني نخواهيد داشت. منظور از افزايش تحرک اين نيست که شما ورزشکار شويد ولي مي توانيد با يک برنامه مناسب در يک مدت زمان مشخص توانايي بدني خود را افزايش دهيد. در نتيجه رژيمهاي غذايي بسيار کم کالري که به شما توصيه مي نمايند که نيازي به ورزش نداريد را تجربه ننماييد.

براي بازسازي انگيزه لازم براي کاهش وزن توجه به چند نکته ضروري است:

1. همانطور که بيان شد، وزن شما بطور معمول با افزايش سن و وابسته به شرايط تاهل شما و نيز شيوه هاي زندگي به مرور افزايش مي يابد ولي مهم آنست که از افزايش شديد و پيشرونده آن جلوگيري نماييد و چنانچه وزن و شاخص توده بدني شما در محدوده طبيعي قرار گيرد انتظار روياهاي غير منطقي دوران قديم را از سر خود خارج کنيد.

2. براي وزن خود هدف درستي انتخاب کنيد تا دچار ياس و نااميدي نشويد و انگيزه خود را از دست ندهيد. اينکه با ديدن يک فيلم و يا يک فرد ورزشکار بخواهيد تناسب اندام مشابه آنها داشته باشيد در حاليکه توان و وقت فعاليت بدني مشابه آنان را نداريد اين انتظار از وزن براي شما غير منطقي است. يک ورزشکار و يا هنرمند بدليل شغل خود شايد خيلي از تمرينات را براي خود در نظر بگيرد که براي شما ميسر نمي باشد ولي شما با داشتن يک هدف درست مي توانيد تناسب اندام و از آن مهمتر سلامتي خود را در هر سني هستيد تضمين نماييد. جالب است که بدانيد با 10 در صد کاهش وزن، خيلي از مشکلاتي که در اثر چاقي براي شما ايجاد شده است را مي توانيد ريشه کن نماييد.

3. فکر معجزه و دارويي که براي شما نقش کيميا را بازي کند از ذهن خود بيرون کنيد. چون متاسفانه چنين اعجازي در عالم امکان وجود ندارد و اين را فقط در گپ هاي دوستاني که موفق و يا ناموفق در کنترل وزن بوده اند و يا در تبليغات رسانه اي مي توانيد بيابيد. پس به جاي جستجوي چنين گنجي ، معجزه را در خود بيابيد و اينکه با تغيير عادات زندگي تان که موجب شده اند ديگر شما تناسب اندام معمول خود را نداشته باشيد وزن و تناسب اندام سالم خود را در يک دوره زماني باز يابيد.

4. فرصت کافي به خود بدهيد. وزني که در طي چندين سال بدليل عدم توجه به خود و يا هر دليلي ديگري اضافه کرده ايد نمي توانيد در فرصت چند روزه و يا چند هفته از شر آن راحت شويد. کاهش وزن نيم تا يک کيلو گرم در هفته هدفي منطقي و بدون عوارض خواهد بود البته در کساني که دچار افزايش وزن شديد هستند در مراحل اوليه کاهش وزن بيشتري را در هفته مي توانند تجربه نمايند و هر چه به وزن مطلوب خود نزديک مي شوند سير کاهش وزن آهسته تري مي يابند.

5. انگيزه لاغر شدن را در خودتان پايه گذاري کنيد نه ديگران. اينکه همسرتان و يا نزديکان شما چه فکر مي کنند گرچه مي تواند کمک کننده باشد ولي اگر انگيزه اصلي تغيير در خود شما نباشد بعد از مدتي رنگ باخته و به افزايش وزني حتي بيش از وزن اوليه منجر مي شود. اين موضوع بويژه در نوجواناني که آمادگي رژيم غذايي را ندارند به مراتب بيشتر خواهد بود.

علاوه بر نکات فوق الذکر که انگيزه شما را در شروع رژيم غذايي صحيح دو چندان مي نمايد توجه به نتايج مطالعات اخير جالب خواهد بود:

مطالعات جديد انجام شده در زمينه احساس افراد پس از کاهش وزن نشان داده است: افرادي که کاهش وزن يافتند کيفيت زندگي آنان به دلايلي که در زير نام برده شده ، بهبود قابل توجهي يافته است. بهبود کيفيت کلي زندگي(95%) – بهبود سطح انرژي و توان بدني(92%) – بهبود تحرک(92%) – بهبود اخلاق و ارتباط با ديگران (91%) بهبود اعتمادبه نفس(91%)- بهبود سلامت جسمي(69%)- بهبود روابط با افراد غريبه(69%)- بهبود عملکرد در روابط جنسي (65%) بهبود روابط با همسر(56%) – بهبود عملکرد شغلي(54%) – بهبود سرگرمي و تفريح ها(49%)

نتايج اين گزارش با مشاهدات چندين ساله ما در زمينه کاهش ورن افراد،مطابقت دارد. افراد پس از کاهش وزن گويي مانند غنچه گل، دوباره شکفته مي شوند.

لذا توصيه اي که مي شود داشت آنست که فهرستي از تغييراتي که فکر مي کنيد پس از کاهش وزن آنها را حس خواهيد کرد، ياداشت کنيد و يا اينکه در مورد اينکه زندگي تان پس از کاهش وزن چگونه خواهد شد ، بنويسيد و نيز يک فهرست از مزاياي مرتبط با سلامت را تهيه کنيد.. در اغلب افراد، اين کارها به تغييرات بزرگي در زندگي شان منجر مي شود.