کنترل وزن در تعطیلات با فعالیت بدنی

شايد شما نيز از جمله افرادي هستيد که فکر مي کنيد در تعطيلات بايد فقط استراحت کرد و نبايد با فعاليت بدني زياد خودتان را خسته کنيد و شايد از آن دسته افراد هستيد که تفريح و استراحت را معادل با عدم فعاليت بدني مي دانيد . اگر اين چنين است بايد بدانيد که کاملا در اشتباهيد و در تعطيلات نيز به خوبي مي توان خستگي را در کنار ورزش و فعاليت بدني از تن به در کرد.

درست است که تعطيلات فرصتي براي استراحت و فراغت از مشغله و کار و استرس هاي روزمره را فراهم مي آورد ولي نبايد به معناي شکستن عادت هاي سالم شما باشد. با کمي برنامه ريزي مي توانيد از تعطيلات خود لذا ببريد و در کنار آن تناسب اندام خود را نيز حفظ کنيد.

برنامه شما براي تعطيلات تان هر چه که باشد شما مي توانيد از افزايش يافتن وزنتان پيشگيري نماييد .

حتما ديده ايد که بسياري از افراد پس از به پايان رسيدن تعطيلات مشاهده مي کنند که وزنشان اضافه شده است و اين اتفاق به خصوص براي افرادي که اضافه وزن دارند و مي خواهند وزنشان کاهش يابد ، ناراحت کننده است.

لازم است بدانيد که در تعطيلات نيز مي توان به راحتي عادات رفتاري سالم و تناسب اندام را حفظ نمود و اين يک پديه طبيعي نخواهد بود که شما پس از يک سفر چند روزه و يا تعطيلات دچار افزايش وزن گرديد.

توجه به نکات ذيل شما را در اين راه کمک مي نمايد:
• اگر سفر شما از طريق رانندگي در جاده است: در بين راه استراحت هاي کوتاه براي قدري نرمش کششي و پياده روي در نظر بگيريد ، اگر تنها 3 بار براي 10 دقيقه توقف نماييد در مجموع 30 دقيقه فعاليت داريد. در اين استراحت هاي کوتاه مي توانيد به دويدن ملايم و پياده روي و تمرينات کششي و يا قدري پياده روي و گردش با فرزندتان و خانواده بپردازيد.
• اگر با هواپيما سفر مي کنيد: وقتي که با هواپيما سفر مي کنيد از هر فرصتي براي افزايش فعاليت بدني استفاده کنيد براي مثال از پله ها استفاده کنيد و خودتان وسايل و چمدان هايتان را حمل کنيد . به جاي اينکه مدت زمان زيادي را در فرودگاه منتظر پروازتان بنشينيد از اين فرصت براي پياده روي و فعاليت بدني استفاده نماييد. شما در مدت انتظار براي پرواز حتما حداقل 20 دقيقه فرصت را براي پياده روي داريد پس از همين فرصت استفاده کنيد. اگر سفر شما خيلي طولاني است فکر خوبي است که هر زمان که ميسر شد از جاي خود بلند شويد و به بهانه اي در راهروي هواپيما حرکت کنيد.
• اگر با اتوبوس و يا قطار به سفر مي رويد: شما مي توانيد در قطار زماني را به پياده روي بپردازيد به جايي که فقط استراحت کرده و به رستوران قطار مراجعه نماييد. در صورت سفر با اتوبوس نيز در هنگام استراحت بين جاده اي فقط وقتتان را به خوردن در رستورانهاي بين راهي اختصاص نداده و از مناظر طبيعي نيز در هنگام قدم زدن لذت ببريد.
• وقتي به هتل مراجعه مي نماييد: قبل از ترک منزل از امکانات هتل يا مکان هايي که مورد نظرتان هستند مطلع گرديد براي مثال برخي هتل ها ممکن است داراي استخر شنا و يا زمين تنيس و يا محوطه براي پياده روي و يا باشگاه ورزشي باشند. سپس همراه خودتان لباس و کفش مناسب را برداريد.
اگر هتل منتخب تان هيچ يک از امکانات مربوطه را ندارد پرس و جو کنيد که آيا در نزديکي هتل باشگاه و يا تسهيلاتي براي ورزش و پياده روي وجود دارد و يا خير و گاهي ممکن است يکسري تسهيلات ورزشي اي در حوالي هتل ها باشند که به مهمانان هتل نيز تخفيف دهند، لذا در اين موارد از مسوولين هتل پرس و جو نماييد.
• به هر کجا که سفر مي کنيد مي توانيد تندرستي را با خود ببريد: مي توانيد برخي از تجهيزات ورزشي با وزن سبک را همراه خود ببريد مانند: طناب، بدمينتون، بومرنگ، توپ و... و همچنين مي توانيد حرکات نرمشي و کششي و پياده روي را در برنامه خود قرار دهيد. بدين ترتيب حتي اگر امکانات ورزشي خاصي در سفر موجود نباشند نيز خودتان مي توانيد در فرصت هاي مناسب به ورزش و فعاليت بدني بپردازيد.
• اگر هيچ امکانات انجام ورزش براي شما وجود ندارد: بهترين ورزش انجام پياده روي روزانه است که شما مي توانيد حتي در فضاي دربسته نيز آن را تجربه نماييد.
يکي از سوالات رايج در زمينه فعاليت بدني آنست که حداقل زماني که در طي روز بايد به ورزش اختصاص دهيد چقدر مي باشد؟
متخصصين رشته هاي مختلف پزشکي پيشنهاد مي نمايند که روزانه حداقل 30 دقيقه را به ورزش و فعاليت بدني اختصاص دهيد که اين مي تواند حتي به صورت يک پياده روي ساده باشد. شما بدين ترتيب در طي تعطيلات نيز مس توانسد تندرستي خود را حفظ نماييد.
البته بايد بدانيد براي کاهش وزن شما معمولا نياز به پياده روي به مدت يک ساعت در روز خواهيد داشت. لذا آنچه در هنگام تعطيلات و سفر بايد بدان توجه نماييد آنست که شايد انجام رژيم غذايي کاملا محدود شونده در اين زمانها امکان پذير نباشد، ولي شما با ايجاد يک اعتدال در مواد غذايي خوراکي و نيز فعاليت بدني مي توانيد از افزايش نااميد کننده در پايان سفر پيشگيري نماييد.