چرا چاق‌ها در ماه مبارک چاق‌تر می شوند؟

ماه مبارک رمضان ماهي است که چاق‌ها در آن ماه چاق تر مي شوند و لاغرها لاغرتر. به گزارش ايسنا، ماه رمضان بهترين فرصت براي کاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام ايده‌آل است اما برخي از افراد به جاي اينکه در اين ماه لاغر شوند، چاق مي شوند که يکي از دلايل آن مي تواند پرخوري و فعاليت کم باشد، در واقع اين افراد با پرخوري از افطار تا سحر دچار اضافه وزن مي‌شوند. اما چرا چاق‌ها در ماه مبارک چاق‌تر مي‌شوند ؟

دکتر محمد صادق کرماني پزشک و متخصص تغذيه در پاسخ به اين سوال مي گويد: اين امر چهار دليل دارد اول اينکه تعداد وعده‌هاي غذايي از 5 نوبت به يک يا دو نوبت تبديل مي‌شود و براي اين است که چاق‌ها در ماه مبارک چاق تر مي شوند، دوم اينکه معمولاً بعد از افطار، چاق‌ها مشغول خوردن زولبيا، باميه ، باقلوا و... مي‌شوند ولي لاغرها به تماشا اکتفا مي‌کنند. ناگفته نماند که يک عدد زولبياي 100 گرمي 450 کالري دارد و صدگرم باقلوا 550 کالري است. مجموع کالري صد گرم از اين دو شيريني معادل 1000 کاري مي‌شود و اگر 1000 را تقسيم بر 7.7 بکنيم نتيجه 130 گرم دنبه در هر روز توليد مي شود و اگر 30 روز ماه مبارک را در نظر بگيريم، مجموع افزايش وزن روزه دار در ماه مبارک رمضان براي خوردن اين شيريني نزديک به چهار کيلوگرم خواهد بود و اين حقيقتي است که عملاً آن را در روزه داران در عيد فطر هميشه مشاهده مي کنيم.

وي ادامه مي دهد: سومين دليل اين است که برگزاري مجالس افطار که يکي از سنت‌هاي ديرينه ما مسلمانان به حساب مي‌آيد، مزيد بر علت شده و افراد چاق که نمي‌توانند از اين گونه مجالس و سفره‌ها به راحتي دست بکشند، قطعاً در اين ماه چاق تر مي‌شوند.

کرماني مي‌افزايد: دليل آخر اين است که فعاليت بدني بيشتر افراد در ماه مبارک رمضان کاهش مي يابد و در مقابل خواب آنان بيشتر مي شود و نياز انسان به سوخت(که همانا غذا مي باشد) کم مي شود ولي عملاً دريافتي‌ها به علت‌هاي مختلف بيشتر مي‌شود و در نتيجه فرد مزبور چاق‌تر مي شود.

وي با بيان اينکه روزه داراني که از افطار تا افطار غذا مي‌خورند چاقتر از افرادي مي شوند که افطار، سحري و يک وعده نيمه شب مي‌خورند، گفت: اگر روزه دار يک وعده افطار بخورد دستگاه گوارش براي هضم هر وعده غذا مقداري انرژي مصرف مي کند.

دکتر کرماني مي گويد: اگر فرض کنيم سهميه روزانه غذاي يک شخص 2000 کالري است شخصي که مي خواهد چاق شود بايد اين مقدار را در يک وعده بخورد تا بدن او يک بار براي هضم غذا انرژي صرف کند برعکس، افرادي که مي خواهند لاغر شوند، بهتر است که 2000 کالري را در 5 نوبت(400 کالري) بخورند، زيرا در اين حالت بدن او 5 بار براي هضم غذا انرژي مصرف مي‌کند و زودتر لاغر مي‌شود. از طرف ديگر هنگام خوردن، متابوليسم پايه بدن افزايش مي‌يابد و اين امر منجر به کاهش سريع تر وزن مي شود (ناگفته نماند که اين موضوع فقط در حالت ثابت ماندن مقدار غذاي دريافتي در هر دو حالت صدق مي کند).

وي مي افزايد: دکتر پاول فابري و همکارانش در شهر پراگ تحقيقي انجام دادند که طي آن، افرادي را به 6 دسته تقسيم کردند تا با پذيرايي 1 تا 6 وعده از آنان با رژيم مساوي از نظر کالري و نوع غذا به اثرات احتمالي کم و زياد شدن وعده غذايي انسان پي ببرند. نتيجه مطالعه نشان داد در گروه‌هايي که در روز 3 وعده يا کمتر غذا مي‌خوردند وزن و چربي بدن بيشتر از کساني بود که در شبانه روز پنج يا شش وعده غذا مي‌خوردند. همچنين مشاهده شد، در گروهي که تعداد نوبت‌هاي غذايي آنها کمتر بود، ميزان کلسترول بيشتر بود.

دکتر کرماني ادامه مي دهد: از طرف ديگر دو يا سه وعده غذاي کم، سبب مي‌شود تا انسولين کمتر از زماني ترشح شود که يک وعده غذاي زياد مصرف مي‌کند بنابراين از خوردن يک وعده ناهار به مقدار زياد در روز به گمان اين که اين وعده هم صبحانه وهم ناهار باشد خودداري کنيد. پس خوردن سه وعده غذا به مقدار کم، بسيار بهتر است از يک يا دو وعده به مقدار زياد. براي اينست که اصرار داريم که در ماه مبارک حتماً سحري بخوريد و حتما يک وعده نيمه شب ميل کنيد.

محمدي کارشناس تغذيه نيز به ايسنا مي گويد: در ماه مبارک رمضان، افراد به واسطه روزه گرفتن، بايد 30 درصد کاهش کالري داشته باشند، اما متاسفانه به دليل پرخوري در وعده‌ سحر و افطار، نه تنها کاهش وزن پيدا نمي‌کنند بلکه دچار افزايش وزن نيز مي‌شوند.

وي مي گويد: متاسفانه افراد بنا به عادت در اين ماه با مصرف زولبيا و باميه که عمدتاً بدون نظارت بهداشت، تهيه و عرضه مي شوند، به اضافه وزن خود کمک مي کنند چراکه تصور مي‌کنند به اين علت که در طول روز هيچ چيز نمي‌خورند، مجاز هستند از اين خوراکي‌ها مصرف کنند.

محمدي مي افزايد: برخي از غذاهاي مخصوص اين ماه مثل حليم، زولبيا و باميه نيز انرژي بالايي دارند، بنابراين اگر فردي مي‌خواهد با روزه‌داري وزن کم کند، بايد به اندازه غذا بخورد و تا جاي ممکن فعاليت فيزيکي داشته باشد.

وي ادامه مي دهد: مصرف آش و سوپ در وعده افطار بدون اشکال است اما در مصرف حليم بايد کمي مراقب بود زيرا حليم‌هايي که در بيرون از منزل طبخ مي‌شوند، بسيار چرب و پرگوشت هستند و شکر زيادي در حين مصرف به آن‌ها اضافه مي‌شود ضمن آنکه بايد توجه کرد که پر کردن شکم در وعده افطار از آب و مواد غذايي فرد را دچار مشکلات گوارشي مي‌کند.

به گزارش ايسنا، افزايش يا کاهش وزن افراد در پايان ماه مبارک به عوامل مختلفي مانند وضعيت اضافه وزن و چاقي فرد قبل از ورود به ماه مبارک، نحوه تغذيه فرد در اين ايام و در نهايت وضعيت انجام فعاليت‌هاي بدني او در طول ماه بستگي دارد به همين دليل در پايان ماه مبارک رمضان افرادي که به اين نکات توجه نمي کنند، به اضافه وزن و حتي چاقي مبتلا مي شوند. اين افراد ممکن است که از فوايد معنوي اين ماه بهره کافي برده باشند اما از بهره‌هاي جسمي اين ماه خود را محروم کرده‌اند.