هم بخورید، هم لاغر بمانید!

ايسنا: محققان علوم تغذيه با پژوهش‌هايي که بر روي وعده‌هاي غذايي انجام دادند، به اين نتيجه دست يافتند که مي‌توان با مصرف تمامي مواد غذايي و نوشيدني‌ها هم از اين غذاها لذت برد و هم لاغر ماند.

روزانه از کنار فروشگاه‌هاي مواد غذايي عبور مي‌کنيم و براي آن که رژيم غذايي و تناسب اندام خود را از دست ندهيم، مجبوريم از کنار آن‌ها رد شويم. حسرت بر دل مي‌ماند و ما نمي‌توانيم غذاي مورد علاقه خود را صرف کنيم، اما بر‌اساس يک پژوهش جديد، اين موضوع مشخص شد که مي‌توان با مصرف انواع مواد غذايي به تناسب، هم لاغر ماند و هم از خوردن و نوشيدن لذت برد.

اولين راهکار اين است که کم بخوريم؛ چرا که کم خوردن و متعادل خوردن هميشه باعث تناسب وزن و جلوگيري از بروز بيماري‌هاي گوناگون مي‌شود.

دومين راهکار اين است که از غذاهاي کم کالري در وعده‌هاي غذايي خود استفاده کنيم. به عنوان مثال به جاي استفاده از پودرهاي آماده نوشيدني‌ها بهتر است از آب ميوه‌هاي طبيعي استفاده کنيم. البته با اين تفاوت که بايد اين آب ميوه‌هاي طبيعي را در کمتر از 72 ساعت مصرف کرد؛ چرا که داراي مواد نگهدارنده نيستند.

سومين راهکار از نظر پژوهشگران تغذيه، جايگزين کردن مواد غذايي چرب،‌ داراي کالري بالا و يا کربوهيدرات در وعده‌هاي سه يا چهارگانه در روز است.

راهکار ديگري هم وجود دارد که همان منظور و هدف فرد از مصرف مواد غذايي است. اگر به اين موضوع آگاه هستيد که نبايد ماده غذايي همانند کلوچه را مصرف کنيد چون تناسب وزن را به هم مي‌زند، بهتر اين است که از چند قدمي غرفه‌هاي فروش اين محصولات در فروشگاه‌ها خودداري کنيد و پنجمين راهکار حذف 500 واحد کالري از يکهزار و 500 کالري است که شما در روز مصرف مي‌کنيد. ‌اين ميزان مي‌تواند حدود يک کيلوگرم در هفته از وزن شما کم کند.

بر‌اساس پژوهش‌هاي صورت گرفته، وعده‌هاي غذايي صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده‌ها را مي‌توان با مصرف مواد غذايي مناسب لذت بخش‌تر کرد. در وعده صبحانه استفاده از يک يا دو ورقه گوشت يا کالباس سرخ شده در يک قاشق غذاخوري کره، يک ورق پنير و نان تست با يک ليوان شير کم چرب مي‌تواند باعث تناسب اندام شود. البته مشاهده شده که برخي به جاي شير از شکلات و يا پن کيک استفاده مي‌کنند .افزودن مقداري دارچين به شير نيز اين وعده غذايي را لذيذتر مي‌کند.

در وعده غذايي ناهار، غذاي دلخواه شما شايد يک ساندويچ ماهي تن با سس فراوان و سالاد باشد، اما بهتر است سس را از اين وعده حذف کرده و به جاي آن از سرکه استفاده کنيد.سس‌ها به دليل داشتن چربي‌هاي فراوان و کالري بالا در هر حال بايد از رژيم‌هاي غذايي حذف شوند. البته مصرف بسيار کم اين ماده غذايي ضرري ندارد.

وعده غذايي شام را نيز مي‌توان با يک نان سير و کلم بروکلي و مقداري کره به پايان رساند. برخي از افراد نيز دوست دارند در وعده شام از استيک يا مرغ کبابي استفاده کنند.‌ در اين صورت بهتر است هنگامي که قصد آماده کردن گوشت و يا مرغ را داريد به جاي خامه از کره به همراه اسفناج استفاده کنند. براي دسر هم بهتر است از يک کيک شکلاتي کوچک به جاي ژله و خامه استفاده کنيد.

پژوهشگران معتقدند که بهتر است براي لاغرشدن از مواد غذايي با کالري 200 واحد و يا کمتر استفاده شود. انواع مواد قندي و شيريني‌جات، ‌مواد شور، خامه‌ها و تنقلات از جمله اين مواد داراي کالري بالا هستند که مي‌توان با تعيين ميزان مصرف، از آن‌ها استفاده کرد و دچار اضافه وزن نشد.

ميوه‌هاي خشک، عسل، سيب زميني سرخ کرده تازه، تخم کدو يا آفتابگردان، سوياي بو داده، خيار، سوپ قارچ، ماست‌هاي ميوه‌اي، غلات و کراکرها از جمله اين مواد غذايي داراي کالري بالاي 200 واحد هستند که مي‌توان با مصرف يک و يا نصف فنجان از آن‌ها در رژيم غذايي، تناسب اندام را حفظ کرد و از خوردن و نوشيدن آن‌ها لذت برد.