همه چیز در مورد کاشت ناخن

استفاده از روش‌هاي زيبايي ناخن از جمله کاشت ناخن روز به روز رايج‌تر مي‌شوند، اما آيا استفاده‌كنندگان از خطرات اين روش‌ها هم باخبرند؟

فصل سرما، رفته رفته تمام مي‌شود و دستكش‌ها به كمدها بر مي‌گردند. رونق جشن‌ها و ميهماني‌ها هم بيشتر مي‌شود و خانم‌ها با استفاده از روشهاي مختلف كه روز به روز به تعداد آنها افزوده مي‌شود، درصدد زيباتر كردن ظاهر دست‌هايشان برمي‌آيند، غافل از اينكه اين زيبايي گاهي به قيمت از بين رفتن سلامت ناخن‌ها تمام شده و در برخي موارد اختلالات جبران ناپذيري را به وجود مي‌آورد.

علاوه بر پرهزينه بودن، كاشت ناخن در زماني حدود 2 ساعت انجام مي‌شود. براي اين منظور سطح ناخن به وسيله سوهان‌هاي برقي تا جايي كه تنها لايه بسيار نازكي از ناخن باقي بماند تراشيده مي‌شود تا وقتي از ژل يا پودرهاي مخصوص براي فرم دادن به ناخن استفاده مي‌كنند، ظاهري برجسته نداشته باشد.
ناخن‌هاي كاشته شده در مواردي كه قابل تشخيص از ناخن طبيعي نيستند و به اصطلاح عامه «خوب كاشته شده‌اند»، خطرناك‌ترند و در صورت شكستن ناگهاني، آسيب جدي‌تري را براي فرد به دنبال دارند، چرا كه مواد مصنوعي مورد استفاده براي كاشت ناخن بر روي لايه‌اي متشكل از يك رديف سلول، چنان محكم چسبيده‌اند كه اگر در اثر ضربه يا كشيدگي ناگهاني بشكنند يا كنده شوند بافت زيرناخن شامل پوست، گوشت و عروق نيز همراه با آنها جدا مي‌شود و آسيبي جدي را به وجود مي‌آورد.

در اين ميان ناخن‌هاي مصنوعي به صورت‌هاي مختلفي از جمله پلاستيكي و كاغذي وجود دارند كه بنا بر موقعيت‌هاي مناسبتي با چسب‌هاي گوناگون از چسب قطره‌اي گرفته تا چسب آهن بر روي ناخن چسبانده مي‌شوند.

اما تزئين ناخن‌ها نيز داستان خودش را دارد و بسيار متنوع و پيچيده است از كاشت ناخن، فرنچ و مانيكور پتيكور و پانچ ناخن گرفته تا لاك و استمپ ناخن. اما پانچ ناخن دست و پا نيز روش جديدي است كه امسال مورد توجه قرار گرفته است بدين صورت كه پس از سوراخ كردن ناخن، آويزي را بر روي آنها مي‌گذارند كه بسته به سليقه افراد از يك نگين كوچك تا آويزهايي به شكل قلب، ستاره و... با زنجيرهاي نازك به ناخن متصل مي‌شوند.

اما آيا همه آنهايي كه از اين وسايل استفاده مي‌كنند، از خطرات آن باخبرند؟ خانمها بيشتر از آقايان به ظاهر و زيبايي ناخن‌هاي خود اهميت مي‌دهند و پول و زمان زيادي را صرف نگهداري و زيبا نمودن ناخن‌هايشان مي‌كنندو در بسياري از موارد، ناخن‌ها نشان دهنده عادات شخصي و بهداشتي افرادند.

دكتر كامران بليغي، متخصص پوست و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌گويد: «استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي و كاشت ناخن، عوارضي همچون عفونتهاي معمولي و قارچي، درماتيت (اگزماي تماسي) تغيير شكل صفحه ناخن، شكنندگي و حتي از بين رفتن صفحه اصلي ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنين، كاشت ناخن‌هاي مصنوعي باعث تغيير رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و كنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (ا ُنيكوليز) مي‌شود.»دكتر نيلفروش زاده، متخصص پوست و مو نيز معتقد است: «استفاده طولاني مدت از ناخن‌هاي كاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌هاي كاشته شده براي استفاده طولاني مدت مي‌تواند باعث واكنش‌هاي دردناك و شديد شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هايي كه از ناخن‌هاي مصنوعي و كاشته شده استفاده مي‌كنند براي زمان طولاني ممكن است مشاهده كنند كه ناخن‌هاي طبيعي آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است و در مواردي منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن مي‌شوند.»او پيشنهاد مي‌كند كه اگر اصراري براي استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي وجود دارد، اين ناخن‌ها هر 3 ماه يك بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن‌هاي طبيعي استراحت كنند.

چسب‌هايي براي آهن
افزايش طول ناخن‌ها ممكن است به وسيله ناخن‌هاي پلاستيكي كه كل ناخن يا انتهاي ناخن را مي‌پوشاند انجام شود. اين ناخن‌هاي مصنوعي با چسب‌هايي چسبانده مي‌شوند كه حاوي methacrylate هستند كه ماده‌اي حساسيت‌زا است و ممكن است باعث شكاف و ترك ناخن شوند.

دكتر بليغي معتقد است: «پوشاندن ناخن‌ها به وسيله چسب به دليل وجود آكريلات در تركيبات آنها از لحاظ طبي و پزشكي عوارضي نظير پوسته‌ريزي، تغيير بافت ناخن و عفونت‌هاي قارچي به خصوص كانديدا را به وجود مي‌آورد و به جز در افرادي كه بافت ناخن در آنها به دليل ژنتيكي يا بيماري از بين رفته است ، توصيه نمي‌شود.»

براساس گزارشهاي موجود، چسب‌هايي كه براي چسباندن ناخن‌هاي مصنوعي به كار مي‌روند به دليل آزاد كردن سم سيانيد و بخار ناشي از آن مي‌تواند باعث مسموميت و حتي فوت افراد آرايشگر شود.

دست‌ها بالا
دكتر كتايون صائقى، متخصص پوست و مو در خصوص دارا بودن ناخن‌هاى سالم و جذاب مى‌گويد: «شايد مهمترين نكته در خصوص سلامت ناخن زنان خانه‌دار، استفاده نكردن آنها از دستكش حين انجام كارهاى خانه و شست‌وشو باشد.

چون مواد شوينده قوى و كار با اجسام سخت، به راحتى لايه محافظ ناخن را از بين مى‌برند و موجب ترك خوردن آن مى‌شوند، پس بهترست در همه حال، حتى زمان جارو كردن، از يك دستكش محافظ استفاده شود.»

وى ادامه مى‌دهد: سعى كنيد حتماً بعد از كار با مواد كثيف، ناخنهايتان را با برس ويژه تميز كنيد. در ضمن براى جلوگيرى از شكننده شدن ناخن در زمان سوهان كشيدن، هيچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نكشيد. اين متخصص پوست و مو مى‌افزايد: به كودكان خود ياد بدهيد نبايد از ناخن استفاده ابزارى كرد؛ مثلاً خارج كردن منگنه از درون كاغذ صحيح نيست. چون به شدت به بافت ناخن صدمه مى‌زند.»

دكتر صائقي، رعايت رژيم غذايى صحيح را جهت تقويت ناخن‌ها مى‌داند و مي‌گويد: «غذاهاى سرشار از سولفور و سيليكون مثل گل كلم و ماهي، موجب حفظ طراوت ناخن مى‌شود (خصوصاً افرادى كه با ناخن‌هاى خود، بيشتر كار مى‌كنند مثل نوازندگان موسيقى بايد بيشتر از اين رژيم استفاده كنند.) همچنين آب هويج تازه به علت غنى بودن از كلسيم و فسفر سبب استحكام ناخن‌ها مى‌شود، نوشيدن آب ، مايعات و استفاده روزانه از ‌5/2 ميلى‌گرم بيوتين (در تخم مرغ و جگر به وفور يافت مى‌شود) نيز مى‌تواند در شادابي، نرمى و سلامت ناخن مفيد واقع شود.»