میوه‌هایی که باید با پوست بخورید

تندرستي پرتقالي
فرض كنيد بدون پوست كندن پرتقال، آن را گاز بزنيد! شايد كمي خنده دار به نظر برسد اما اين، نتيجه تحقيقات اخير متخصصان است كه مي گويند پوست پرتقال و نارنگي علاوه بر ويتامين A، ويتامين C، ويتامين هاي گروه B، مواد معدني، كلسيم، سلنيوم، منگنز و روي حاوي ماده اي به نام ليمونين است كه تاثيرات مضر اشعه فرابنفش خورشيد را خنثي مي كند؛ به طوري كه خوردن يك قاشق چايخوري پوست پرتقال در طول هفته چه به صورت رنده شده و چه به صورت مربا احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا ?? درصد كاهش مي دهد. بنابراين در طول هفته ? تا ? مرتبه پرتقال يا نارنگي بخوريد و برش اول را با پوست امتحان كنيد؛ نه به خاطر طعم آن بلكه به دليل مبارزه با سرطان. باور كنيد به امتحانش مي ارزد!

خواص اين لباس پشمي
شايد افرادي را سراغ داشته باشيد كه كيوي را با پوست مي خورند اما احتمالاً تعداد آنها از انگشتان دست بيشتر نيست. متخصصان تغذيه مي گويند تركيبات مفيد موجود در اين پوست كرك دار با انواع باكتري هاي خطرناك مثل استافيلوكوك و اي كلاي مبارزه مي كنند و مانع از بروز بسياري از بيماري ها با منشا باكتريايي (مثل سرماخوردگي هاي غير ويروسي) مي شوند.

با پوست سيب لاغر شويد
متخصصان بر اين باورند پوست كندن سيب بين ?? تا ?? درصد ارزش غذايي ميوه را از بين مي برد. بنابراين براي كاهش كلسترول بد و فشارخون، پيشگيري از پوكي استخوان و سرطان و كاهش احتمال بروز بيماري هاي قلبي و عروقي از پوست كندن سيب خودداري كنيد. حتي براي كاهش وزن مي توانيد از پوست سيب كمك بگيريد چون فيبر موجود در آن احساس سيري طولاني مدت ايجاد مي كند و مانع از پرخوري و دريافت كالري هاي اضافي مي شود. البته افراد معدودي به پوست سيب حساسيت دارند كه با پختن ميوه و تهيه كمپوت اين مشكل رفع خواهد شد.

با ميوه هاي چرب چه كنيم؟
احتمالاً براي شما هم پيش آمده كه هنگام شستن ميوه ها مثل پرتقال، سيب، خيار و... چربي روي آنها را احساس كرده باشيد كه به راحتي هم تميز نمي شوند. بد نيست بدانيد اين چربي، باقيمانده سمومي است كه براي دفع آفت هاي گياهي مورد استفاده قرار گرفته اند.
براي شستن اين ميوه ها پس از گل زدايي و شستشوي ساده ميوه ها بايد يك ظرف را از آب پر كنيد و چند قطره ماده ضدعفوني كننده مخصوص ميوه و سبزي در آن بريزيد و بعد از ? يا ? دقيقه ميوه ها را با آب ساده، آبكشي و با يك دستمال تميز خشك كنيد تا چربي به طور كامل از سطح ميوه پاك شود. البته يادتان باشد استفاده از مواد ضدعفوني كننده باعث كاهش عمر ميوه هاي شسته شده مي شود؛ بنابراين اگر ميوه ها چرب نيستند، بهتر است به همان آبكشي با آب و اسكاچ نرم اكتفا كنيد.

اين افراد پوست ميوه ها را نخورند

به طور كلي پوست بيشتر ميوه ها حاوي فيبر فراواني است و از آنجا كه مصرف فيبر زياد افراد مستعد يا مبتلا به مشكلات گوارشي را با مشكل مواجه مي كند، آنها نبايد هيچ ميوه اي را با پوست بخورند. البته اگر مي خواهيد ويتامين ميوه ها حفظ شود نبايد با چاقوي كند به جان آن بيفتيد! به گفته متخصصان، بريدن ميوه (به ويژه ميوه هايي كه ويتامين C دارند) با چاقوي كند ويتامين هاي ميوه را از بين مي برد و در نتيجه با مصرف آنها هيچ ويتاميني به بدن تان نمي رسد.

صددانه ياقوت اينجا نشسته
به باور خيلي ها انار يكي از خوشمزه ترين ميوه هاي پاييزي است اما خوردن آن سختي هاي خاص خودش را دارد چرا كه بعد از كلي زحمت كشيدن براي پوست كندن آن به پوسته هاي سفيدي مي رسيم كه دانه ها را پوشانده اند. هر چند خوردن پوست ضخيم انار اصلاً منطقي نيست و هيچ تحقيقي هم درباره مصرف خام آن انجام نشده است (براي برطرف كردن گلودرد، زخم گلو و درمان انگل مي توان از جوشانده پوست انار استفاده كرد) اما هنگام خوردن اين ميوه خوشمزه نبايد پرده هاي سفيد اطراف دانه ها را جدا كنيم چرا كه اين پوسته هاي نازك حاوي مقادير قابل توجهي فيبر هستند و در رفع يبوست و مشكلات دستگاه گوارش موثرند و با كنترل اشتهاي كاذب باعث كاهش وزن مي شوند.

شستن اصولي، شرط خوردن با پوست
در اينكه پوست ميوه ها خاصيت زيادي دارند شكي نيست اما در صورتي كه ميوه به خوبي شسته و ضدعفوني نشود، اين احتمال وجود دارد كه ميوه خوردن برايتان دردسرساز شود و دچار مشكلات گوارشي و حتي مسموميت شويد.
البته ميوه ها براساس بافت، ضخامت پوست، سختي و نرمي و... روش هاي شستشو و نگهداري متفاوتي دارند؛ به عنوان مثال براي شستشوي ميوه هاي نرم مثل انواع توت، انگور، خرمالو، گيلاس، آلبالو، آلو و همچنين ميوه هايي با پوست نازك مثل خيار، گلابي و... بايد يك ظرف آب خنك داشته باشيد و ميوه ها را داخل ظرف بريزيد و به آن دو تا سه قطره محلول ضدعفوني كننده ميوه اضافه و بعد از ?? دقيقه كاملاً آبكشي كنيد.

پوست خيار را نكنيد
خيار از جمله ميوه هايي است كه كالري بسيار پاييني دارد و بسياري از خانم ها براي داشتن تناسب اندام اين ميوه را به عنوان ميان وعده مصرف مي كنند اما متخصصان مي گويند اگر خيار ارگانيك و بدون سموم شيميايي باشد، نبايد پيش از مصرف آن را پوست بكنيد چرا كه پوست اين ميوه خاصيت كلاژن سازي دارد و مصرف روزانه ? تا ? عدد خيار علاوه بر رفع چروك هاي سطحي پوست باعث شادابي و شفاف شدن پوست مي شود.