مراقبت‌های زمان بارداری

مراقبت هاي دوران بارداري:
منظور يك پزشك از سن بارداري، سن جنيني كه در وجودتان پرورش مي يابد نيست، بلكه منظور مدت زمان سپري شده از اولين روز آخرين پريود شما قبل از بارداري (كه در تقويمتان ثبت كرده ايد) تاكنون مي باشد.
حاملگي معمولاً 280 روز از زمان آغاز بارداري طول ميکشد و شما به راحتي و با يک محاسبه ساده ميتوانيد زمان زايمانتان را به صورت تقريبي حساب کنيد. از اولين روز آخرين عادت ماهيانه شروع کنيد وچهل هفته را بشمريد، يعني مثل پزشكان طول مدت بارداري را 10 ماه 28 روزه حساب كنيد؛ البته اين فرمول صددرصد نيست چون يک حاملگي طبيعي 38 تا 42 هفته طول ميکشد. پزشک شما با بررسي شرح حالتان، موعد زايمان را تعيين مي کند.
اولين مراقبت بارداري:
اولين مراقبت دوران بارداري بايد به محض مشخص شدن حاملگي توسط ماما يا پزشك انجام شود. پزشك در ابتدا مواردي كه در ويزيت قبل از بارداري چك كرده است را مرور مي كند و سپس به معاينه كامل بدن شما از سر تا پا مي پردازد. يعني از بررسي سلامت موهاي سر شروع كرده وتا ناخن هاي انگشتان پا پيش ميرود. اما مهم ترين موارد مورد بررسي پزشك از قرار زير است :
1 . اندازه گيري فشار خون :
اولين فشار خون شما در بارداري بسيار مهم است و چه بهتر كه قبل از بارداري اندازه گرفته شود. فشار خون پايين و فشار خون بالا هر دو براي حاملگي خطرناكند و پزشك در صورت وجود هر كدام، آموزش ها و درمان هاي لازم را انجام خواهد داد. مقصود ديگر پزشك از گرفتن فشار خون، مقايسه با مقدار آن طي ويزيت هاي بعدي است؛ زيرا احتمال بروز مشكلاتي در بارداري وجود دارد كه يكي از علائمش افزايش فشار خون است و درمقاله علائم خطر دوران بارداري به آن خواهيم پرداخت و لازم است كه حتما با آن ها آشنا شويد.
2 . اندازه گيري وزن و قد :
در اولين ويزيت قد و وزن شما اندازه گيري مي شود تا با قرار دادن آن ها در فرمولي خاص، "شاخص توده بدني" شما به دست آيد. اين شاخص علاوه بر اين كه مشخص مي كند كه آيا وزن شما متناسب با قدتان هست يا نه، ميزان افزايش وزني را كه شما مجازيد در طول بارداري به دست آوريد، مشخص مي كند. به اين ترتيب كه خانم هاي لاغر، 12.5 تا 18 كيلوگرم، خانم هاي متوسط، 11.5 تا 16 كيلوگرم، خانم هاي دچار اضافه وزن، 7 تا 11.5 كيلوگرم و خانم هاي چاق كمتر از 7 كيلوگرم، مجازند كه به وزنشان اضافه شود، البته این مربوط به تمام طول بارداري می باشد.
اندازه گيري وزن با هدف ديگري نيز انجام مي شود و آن مقايسه وزن خانم باردار در ويزيت هاي مختلف و در فواصل مشخص است. از آن جايي كه نمودار افزايش وزن مادر در اين دوران شاخص خوبي از رشد جنين در رحم مي باشد، پزشك با كمك آن از رشد طبيعي جنين مطمئن خواهد شد.
3 . درخواست تست هاي آزمايشگاهي : در اولين ويزيت برخي آزمايشات به طور مرسوم و بعضي ديگر بر حسب مورد درخواست مي شود. آزمايشات مرسوم مربوط به كم خوني، گروه خون و Rh ، ايدز، هپاتيت، سيفليس و نيز آزمايش ادرار مي باشد. اين تست ها در كشورها و مناطق مختلف بر حسب بيماري هاي شايع و نيز مشكلاتي كه در بارداري گريبانگير مادران و جنين هاي آن ها مي شود، متفاوت است.
4 . آموزش به بيمار : طي ويزيت اول در خصوص تغذيه، خواب و استراحت، اجابت مزاج، ورزش، استحمام، مقاربت، علائم خطر بارداري و تاريخ مراجعه بعدي به مادر آموزش داده مي شود.
*در ويزيت هاي بارداري كه از سه ماهه دوم به بعد انجام خواهد شد، سايز رحم شما نيز جهت اطمينان از رشد مناسب جنين چك شده و به صداي قلب جنين گوش فرا داده خواهد شد.