مراسم چای ژاپنی

شاید برایتان جالب باشد بدانید كه در برخی از كشورها مراسم مخصوصی برای نوشیدن چای وجود دارد كه برگرفته از فرهنگ حاكم بر آن جوامع است. از میان مراسم و آیین‌هایی كه تحت عنوان آیین چای از آنها نام برده می‌شود مراسم پیچیده، رسمی و بی‌سروصدای آیین چای ژاپنی بیشتر شناخته شده و نوشته‌های زیادی درباره این مراسم منتشر شده است.
ژاپنی‌ها علاقه زیادی به نوشیدن چای دارند و در فرهنگ این كشور، این نوشیدنی از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است تا جایی كه حتی در بسیاری از مهمانی‌ها، فرد مهمان با آوردن یك بسته چای مرغوب برای فرد میزبان قدردانی و تشكر خود را از زحمات او برای برگزاری این مهمانی اعلام می‌كند.
مراسم چای ژاپنی كه اغلب از ساعت 6 عصر تا 9 شب برگزار می‌شود مراسم بسیار رسمی برای نوشیدن چای است كه از گذشته‌های دور در این كشور رواج داشته است. هدف این رسم كه در آیین‌های مذهبی كشور ژاپن ریشه‌ دارد جلب توجه مردم به واقعیت‌های ساده و روزمره زندگی نظیر نوشیدن چای است.
در این مراسم، میزبان لباس‌ سنتی ژاپنی می‌پوشد و با توجه به این كه این مراسم در مكانی آرام و زیبا برگزار می‌شود مهمانان باید از گفت‌وگو در حین برگزاری خودداری كنند و تنها از مناظر اطراف و آیین‌هایی كه در حین برگزاری مراسم اجرا می‌شوند، لذت ببرند.
امروزه در بسیاری از رستوران‌های كشور ژاپن در فهرست غذاها، نوشیدن چای به سبك ژاپنی هم گنجانده شده است تا هم افراد و بخصوص گردشگران خارجی بتوانند با این مراسم سنتی آشنا شوند.