زنان معتاد ۶درصد، مشکلاتشان ۶ برابر!

تحقيقات جديد نشان مي دهد اکثر زنان معتاد در جنوب تهران، کارتن خواب، بي سواد و بي خانواده اند و پس ترک، بار ديگر به سراغ مواد بر مي گردند

به گزارش خبرآنلاين، تحقيقي که ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاري دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تابستان سال 90 انجام داده، نشان مي دهد بيش از 72 هزار زن معتاد در کشور وجود دارد.

اين تحقيق، همچنين نشان مي دهد سهم زنان معتاد از کل جامعه يک ميليون و 200 هزار نفري معتادان، از 6 درصد بيشتر نشده، ولي مشکلات آنان بسيار بيشتر از ساير معتادان غير همجنسشان است.

به گفته يک جامعه شناس و محقق حوزه زنان، اين تحقيق نشان مي دهد اکثر زنان معتادي که در تهران، به اعتياد گرفتارند، کارتن خواب هستند و بدون داشتن مهارت شغلي زندگي مي گذرانند.

ژاله شادي طلب در گفتگو با ايسنا، ضمن بيان اين يافته ها، اعلام مي کند براي اين زنان، در کل تهران، يک پناهگاه‌ مناسب در وجود ندارد و تنها يک "سرپناه" براي زنان معتاد وجود دارد. آن هم در حالي که با ظرفيت 40 نفري در فصل سرما به 80 نفر خدمات مي‌دهد.

به عبارت ديگر از ميان تعداد انبوهي از زنان معتاد تهراني که به فحشا و کارتن خوابي تن در داده اند، تنها در زمستان، 80 نفر شانس آن را دارند که از سرما يخ نزنند.

نتايج اين تحقيق در حالي منتشر مي شود که مطابق قانون، سازمانهاي حمايتي مثل بهزيستي، موظف به تهيه احتياجات ابتدايي اين زنان در قالب اقشار آسيب پذير هستند. سازمان بهزيستي نيز با وجودي که به روشني اعلام نکرده چند مرکز را در کل کشور زير پوشش خود دارد، پيش از اين، جسته گريخته از افتتاح يکي دو مرکز نگهداري از زنان معتاد در استانهاي خراسان جنوبي و هرمزگان خبر داده است.

زنان معتاد جنوب تهران، بيکار، بي سواد و بي خانمان هستند

شادي طلب، با اعلام اينکه "اکثر زنان معتاد مراجعه کننده به مراکز نگهداري در تهران، گفته اند خانه دار هستند،" توضيح مي دهد: " زنان معتاد جنوب شهر مهارت شغلي نداشته و همه آنها تجربه ازدواج در سن پايين را داشته‌اند. بخش زيادي از اين گروه از زنان به صورت انتخابي يا اجباري خانواده را ترک کرده‌اند.

لذا ازحمايت‌هاي خانواده نيز بهره‌اي نمي‌برند و حتي بعد از ترک مصرف مواد مخدر مايل به بازگشت به خانواده نيستند."

به گفته اين استاد بازنشسته جامعه شناسي، زنان معتاد جنوب شهر غالبا مدرسه را در سطح ابتدايي و راهنمايي رها کرده‌اند لذا از نظر آموزشي در سطح بسيار پايين‌تري نسبت به زنان معتاد مرکز شهر هستند. زنان جنوب شهر به علت سواد کم تقريبا مهارت شغلي ندارند و همه آنها تجربه ازدواج در سن پايين و گاه دو تا سه ازدواج را نيز داشته‌اند.

اين تحقيق نشان مي دهد بستري کردن اين زنان در دوره هاي 28 روزه سم زدايي، فايده اي ندارد و زنان بهبوديافته به علت نداشتن محل‌درآمد مناسب به چرخه تن‌فروشي و اعتياد باز‌مي‌گردند.

يافته ها نشان مي دهد زنان معتاد معمولا داراي مهارت‌هاي شغلي نيستندآنها يا شغلي پيدا نمي‌کنند يا توسط کارفرما استثمار مي‌شوند لذا چون بعد از ترک اعتياد هم ممر درآمد مناسبي ندارند راه ديگري جز کارتن خوابي پيدا نمي‌کنند و دوباره به چرخه تن فروشي و اعتياد باز مي‌گردند.

چرا زنان تهراني معتاد مي شوند؟

تحقيقات گذشته در مردان معتاد نشان مي داد مردان متاهل و شاغل، بيش از افراد بيکار و مجرد، به اعتياد روي مي آورند. تحقيق جديد در زنان معتاد تهران نيز چنين نظريه اي را تقويت کرده است. يافته هاي پژوهش اخير نشان مي دهد زنان معتاد جنوب تهران، بيشتر توسط والدين خود به مواد مخدر آلوده شده اند. شادي طلب در توضيح اين موضوع مي گويد: "زنان معتاد جنوب شهري مصرف مواد را با والدين آغاز کرده اند. اسکان اين زنان در نقاط مختلف شهر به خصوص با تمرکز بر منطقه 12 در ميدان شوش و خيام است و همچنين، بسياري از آنها به خاطر مقابله با "درد" به مواد مخدر روي آورده اند."
اين در حالي است که زنان معتاد در مرکز و شمال تهران، با همسر خود، پاي بساط مواد مخدر نشسته اند. نتايج اين پژوهش مي گويد زنان معتاد مرکز و شمال شهر از نظر حمايت‌هاي خانواده از سطوح بالايي برخوردارند و خانواده از درمان آنها پشتيباني مي‌کند و مصرف مواد را با همسر خود آغازکرده‌اند.
اين يافته، فرضيه هايي را که قبل از اين درباره علل اعتياد زنان کلانشهر تهران، مطرح شده بود، رد مي کند. در فرضيه هاي سابق، موضوعاتي مانند فريب خوردن توسط تبليغات دروغ ماهواره ها درباره داروهاي لاغري، توصيه به کشيدن شيشه براي تناسب اندام و همچنين سوء مصرف مواد مخدر جهت رفع مشکلات جنسي را عامل ابتلاي زنان به اعتياد مي دانست.
ولي اکنون، يافته هاي تحقيق جديد نشان مي دهد: "در شمال و مرکز شهر، زنان با اين پيش فرض که مصرف مواد دردي را تسکين مي‌دهد به اعتياد روي آورند؛ اما در جنوب شهر به طور ميانگين خانواده‌ها بسيار ديرتر از مصرف فرزند خود مطلع مي‌شوند."