رازيانه، فعال كننده مغز

يكي از کارشناسان گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختياري گفت: یکی از گیاهان دارویی که همواره در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار گرفته، گیاه رازیانه است.

قاسم یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه چهارمحال و بختياري- افزود: رازیانه یک گیاه پایا با ساقه‌ای بلند و شاخه‌هایی چتری شکل است که در انتهای شاخه‌ها بته‌های گل وجود دارد، ریشه این گیاه از نوع غده‌ای و به شکل پیاز است، این گیاه معمولا در نواحی کوهستانی می‌روید و بیشتر باید آن را در دل سنگلاخها جستجو کرد.

وي ادامه داد: از میان کشورهایی که رویشگاه این گیاه هستند، مي‌توان به ایران و کشورهای حوزه مدیترانه و چند کشور اروپایی اشاره كرد.

يوسفيان تصريح كرد: رازیانه نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد، تمام بخشهای این گیاه یعنی ریشه، دانه و برگ آن خوردنی است و داراي خواص فراوان دارویی است، به طور مثال استفاده از دانه‌های رازیانه، هضم غذا را آسان‌تر می‌کند و در از بین بردن کرم روده در کودکان موثر است، همچنین تقویت کننده چشم و تسکین دل درد است.

وی اظهار كرد: استفاده از روغن تخم رازیانه در از بین بردن انگل، درمان سرفه و تسکین آسم موثر است، همچنين افزایش شیر مادر، کاهش کلسترل خون و فعال کننده مغز از دیگر فوایدی است که براي رازیانه مي‌توان بيان كرد.

یوسفیان اظهار كرد: مصرف زیاد رازیانه می‌تواند شدیدا مضر باشد و سبب ایجاد ناراحتی‌های پوستی، حالت تهوع و ایجاد تنگی نفس شود، بنابراين در مصرف این گیاه باید تعادل را رعایت کرد.