دوست دارید شکمی صاف و تخت داشته باشید و با اعتمادبه نفس راه بروید؟

به نظر شما بهترين راه براي کوچک کردن شکم کدام است؟ دراز و نشست، هولاهوپ (حلقه)، شکم کرانچ، کمربند لاغري، رژيم سيب و پروتئين، شايد هم جراحي؟! از آنجا که در رژيم گرفتن، چربي‌هاي شکم ديرتر از ساير نواحي آب مي‌شوند، مردم علاقه زيادي به آن ندارند و معمولا همه به دنبال راه‌هاي ميان‌بر مي‌گردند. قديم‌ترها وقتي کسي شکمش جلوتر از خودش مي‌رفت همه به او توصيه مي‌کردند «دراز و نشست برو که چاره دردت فقط درازونشست است!» مدتي بعد بازار کمربندهاي لاغري حسابي داغ شد و هرجا که مي‌رفتيم، مي‌ديديم کسي يک کمربند ويبراتور به خود بسته و همين‌طور مي‌لرزد تا شايد شکمش کوچک شود. البته در دنياي پيشرفته امروز هر روز يک روش به عنوان روش لاغري شکم معرفي مي‌شود و با معرفي روش‌هاي جديدتر، شيوه‌هاي قديمي‌تر به کل فراموش مي‌شوند. به اين ترتيب کمربندها هم فراموش شد و شيوه‌هاي عجيب و غريب‌تر از LPG و RF گرفته تا تامي‌تاک و ليپوليز به بازار آمد تا به مردم کمک کند شکم‌هايشان را کوچک کنند. براي آشنايي با همه اين راه‌ها، از ورزش‌ها تا رژيم‌ها و جراحي‌ها سراغ دکتر محمد هاشمي، متخصص تغذيه و رژيم درماني و امين‌ا... قنبري، مدرس تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي رفتيم و در اين مورد سؤالاتي پرسيديم که در ادامه خواهيد خواند. لاغري موضعي شکم و پهلو

‌فقط شکم‌تان را دوست نداريد؟!

زيبايي يکي از جنبه‌هاي انگيزه‌ساز است که افراد را براي کوچک کردن شکم ترغيب مي‌کند. درمان چاقي موضعي به خصوص درمان چاقي شکمي يکي از راه‌هاي مکمل درمان چاقي محسوب مي‌شود نه روش‌هاي اصلي؛ درواقع هر فردي که براي از بين‌بردن چربي‌هاي شکمي اقدام مي‌کند، از رژيم گرفتن و لاغري عمومي معاف نمي‌شود. اين اصول اساسي را همه افراد بايد به خاطر داشته باشند. اما روش‌هايي که افراد براي از بين‌بردن چاقي شکمي (وساير چاقي‌هاي موضعي) به کار مي‌برند، به 2 دسته روش‌هاي تهاجمي و روش‌هاي غير‌تهاجمي تقسيم مي‌شود. روش‌هاي تهاجمي عمدتا روش‌هاي جراحي از جمله آبدومينوپلاستي، ليپوليزر، ليپوساکشن و... است که افراد با پذيرش ريسک جراحي تحت نظر جراح اقدامي تهاجمي روي منطقه شکم انجام مي‌دهد و سايز کم مي‌کند که در ادامه توضيح مختصري در مورد هرکدام از آنها مي‌خوانيد.

اينکه بخواهيم به هر طريقي، فقط اقدام به برطرف کردن چاقي شکمي کنيم، صرفا يک عمل زيبايي است و خطري که فرد چاق را به دليل اضافه‌وزنش تهديد مي‌کند، همچنان باقي خواهد ماند و باعث تامين سلامت فرد نمي‌شود؛ بلکه فقط ظاهر فرد بهبود مي‌يابد

روش اول: ليزر‌ليپوليز

ليپوساکشن مخفي!

در روش ليزر ليپوليز ابتدا اندام موردنظر به‌صورت موضعي بي‌حس و سپس سوراخ هاي يک تا 2ميلي‌متري روي پوست ايجاد مي‌شود و يک فيبر نوري باريک وارد قسمت زيرين پوست مي‌شود. ليزر از طريق اين فيبر به‌بافت موردنظر تابيده مي‌شود. در اثر تابش اشعه ليزر، چربي‌ها به‌صورت نيمه مايع درآمده که پس از آن مي‌تواند در بدن جذب يا با فشار از بدن خارج شود.اين روش در چاقي‌هاي خفيف و موضعي کاربرد دارد و در اين زمينه مي‌تواند جايگزين عمل ليپوساکشن شود؛ در چاقي‌هاي شديدتر براي ازبين بردن لايه‌هاي سطحي چربي از ليزر استفاده مي‌شود ولي ازبين بردن لايه‌هاي عميق چربي نياز به انجام عمل ساکشن دارد. استفاه از ليزر ليپوليز تنها دررفع چاقي‌هاي موضعي دراندام‌هايي مانند غبغب، بازوها، پهلوها، ران‌ها و شکم توصيه مي‌شود.

روش دوم: ليپوساکشن

حذف چربي‌ها

در روش ليپوساکشن چربي‌هاي بدن برداشته مي‌شود تا ظاهر فرد متناسب‌تر به نظر برسد. معمولا اين روش براي برداشتن چربي هاي ران، شکم، باسن و حتي صورت مورد استفاده قرار مي گيرد و فقط چربي‌هاي زائد و تجمع يافته در اين نواحي را برمي‌دارد. ليپوساکشن براي از بين‌بردن چربي‌هاي موضعي در قسمت‌‌هايي است که با ورزش يا رژيم غذايي از بين نمي‌‌رود، يعني براي کاهش وزن استفاده نمي‌‌شود.

فردي که براي اين کار انتخاب مي‌شود، بايد انتظارات واقعي (نه دور از ذهن) از اين روش داشته و شرايط زير را نيز داشته باشد: وزن او کمي (يا تا حد متوسط) بالاتر از وزن نرمال مورد نظر باشد (با توجه به قد شخص)، پوستي محکم و الاستيک داشته باشد، سلامت عمومي خوبي داشته باشد، چربي‌هاي تجمع يافته به رژيم غذايي و ورزش پاسخ نداده و با اين دوروش قابل برطرف شدن نباشد. البته از شيوه‌هاي جديدتر ليپوساکشن مي‌توان به بادي کانتورينگ و بادي اسکالپينگ و نيز ليپوساکشن RF اشاره کرد. بادي‌کانتورينگ و بادي اسکالپينگ صرفا براي افرادي موثر است که چربي بسيار محدودي دارند و فقط براي فرم‌دهي بدن موثر است؛ مثلا اگر دوست داريد شکم‌تان را شش‌تکه کنيد، مي‌توانيد سراغ اين روش برويد.

روش ليپوساکشن RF هم همان ليپوساکشن با امواج راديويي است که با استفاده از انرژي امواج دوقطبي توده‌هاي چربي را قبل از خارج کردن بشکند. اين نوع از جراحي پلاستيک به طور خاص براي رهايي از شر چربي‌هاي شکمي بسيار مناسب است، زيرا مي‌تواند هم چربي‌هاي سطحي را برداشته و هم چربي‌هايي که در لايه‌هاي عميق‌تر بافت‌ها جاي گرفته، از بين ببرد. با اين حال همچنان نبايد توقع داشت که اين روش هم بتواند چاقي‌هاي زياد شکمي را از بين ببرد.
منبع: الو دکتر