خواص ماء الشعیر

حتما مطالب مختلفی در مورد معایب خوردن نوشابه‌ها خوانده‌اید: بالا رفتن فشار خون- افزایش خطر سکته – پوکی استخوان – ابتلا به سنگ کلیه و… ؛اینها فقط بخشی از معایب این نوشیدنی نسبتا پرطرفدار است، که باعث شده که هواداران آن در سالهای اخیر در مصرف آن وسواس بیشتری به خرج بدهند. در عوض در همین مدت ماء‌الشعیرها طرفداران خودشان را پیدا کرده‌اند. حالا این نوشیدنی‌ طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل هم اگر به سوپر مارکتها مراجعه کنید طعمهای مختلفی از کلاسیک تا لیمو – هلو – سیب – انار و … را در دسترس می‌بینید. اما چقدر در مورد ماء‌الشعیرها اطلاع دارید؟ اصلا ماء‌الشعیر چیست و چه خواصی دارد؟

اصلی‌ترین تعریفی که در مورد ماء‌الشعیر می‌توان گفت یک نوشیدنی گازدار (و غیرالکلی) است که از عصاره‌ی جوانه‌ جو یا مالت به دست می‌آید. برخی از مزایایی که در مورد آن عنوان کرده‌اند افزایش ضریب هوشی – بهبود عملکرد خون‌رسانی- خواص درمانی برای خانمهای باردار و شیرده – درمان یبوست – رشد مو – ضد عفونی کننده دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی – کاهش ابتلا به فشار خون – محافظت در برابر سکته‌های قلی و مغزی.
یکی از اصلی‌ترین مزایای ماء‌الشعیر به علت آنزیمهای مختلف در جو و خصوصا ویتامینهای گروه B و اسید آمینه‌ها است.
برای تولید ماء‌الشعیر ابتدا جوانه جو (مالت) را می‌جوشانند و به آن رازک و مواد خوراکی دیگر اضافه می‌کنند.
اگر به روی بطری ماء‌الشعیرها توجه کنید به جز جو متوجه یک ترکیب مهم دیگر خواهید شد:‌رازک. شاید به همین دلیل هم این نوشیدنی مورد توجه ویژه گیاه‌خواران است. چرا که رازک گیاهی دارویی است و خواص درمانی بسیاری دارد از جمله درمان بی‌خوابی، اشتها آور، آرام کننده تمایلات جنسی، تقویت معده و ضدعفونی کننده روده. بسیاری تصور می‌کنند مزه‌ی تلخی ماء‌الشعیر مربوط به جو است، در صورتی که در حقیقت بخش زیادی از این طعم مربوط به همین گیاه است.