جراحی چاقی روشی برای لاغری

کلينيک ليپوماتيک - جراحي چاقي اشاره به هر نوع روش پزشکي دارد تا فرد به جاي از دست دادن وزن خود به طور فيزيکي، ساختار دستگاه گوارش، به‌خصوص روده کوچک و معده را تغيير دهد. اگرچه دستورالعمل دقيق ممکن است بسته به کشور و تخصص پزشکان متفاوت باشد، شخصي به طور کلي چاق در نظر گرفته مي‌شود که داراي درصد بالايي چربي باشد. چاق بودن مي‌تواند عواقب جدي سلامتي از جمله ديابت و بيماري‌هاي قلبي را داشته باشد. افراد چاق معمولا ناموفق در از دست دادن مقدار قابل توجهي از وزن خود هستند بنابراين در صورت واجد شرايط بودن تحت جراحي چاقي توسط پزشک براي کاهش وزن قرار مي‌گيرند.

يکي از گسترده‌ترين انواع جراحي چاقي، با‌ي‌پس معده شناخته مي‌شود. اين عمل توسط جراح انجام شده که اندازه معده را با استفاده از دوختن کاهش مي‌دهند. بنابراين از آنجا که مقدار فضاي در دسترس معده به شدت کوچکتر شده باعث مي‌شود شخص سريعتر سير شود. اگر چه باي‌پس معده ممکن است باعث کاهش وزن شود اما مي‌تواند عوارض جانبي شامل تهوع، استفراغ و حتي سوء‌تغذيه در برخي موارد در صورت جذب نشدن مواد مغذي داشته باشد. روش‌هاي ديگر جراحي چاقي؛ گاستروپلاستي، گاستريک باي‌پس و گاستريک باندينگ مي‌باشد. جراحي‌هاي کاهش وزن مشکلات متعدد و بسيار جدي را دارند که معمولا به کاهش دريافت مواد مغذي و يا خود عمل جراحي مربوط مي شود؛ عوارضي از قبيل التهاب بافت ريه (پنوموني)، لخته‌هاي خوني، عفونت، سنگ کيسه صفرا، فتق، تهوع، استفراغ و کمبود مواد مغذي در بدن را شامل مي شود.
به موازات روش‌هاي تهاجمي ذکر شده، روش‌هاي غير تهاجمي براي لاغري مانند استفاده از کرايوليپوليز، کويتيشن وجود دارند که با مکانيسم‌هايي منجر به تخريب بافت چربي و آزاد شدن آنها به سمت سيستم لنفاوي و سپس کبد منجر مي‌شود. در روش‌هاي غير تهاجمي به اين دليل که هيچگونه چربي از بدن خارج نمي‌شود، باعث کاهش سايز و لاغري موضعي در نواحي مانند لاغري شکم و پهلوها، ران‌ها و غيره مي‌شود و تأثير کمتري نسبت به جراحي‌هاي چاقي دارد.
به طور کلي روش‌هاي تهاجمي لاغري در افرادي که داراي شاخص توده بدني در محدوده طبيعي هستند مفيد بوده و براي افراد بسيار چاق يا آنهايي که نمي‌توانند ورزش کنند گزينه مناسبي نمي‌باشد.