تیراندازی شکارچیان آشوراده به محیط بانان

در درگیری صبح جمعه رییس پناهگاه حیات وحش میانکاله هدف شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت. مدیرکل محیط زیست مازندران از درگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه آشوراده با محیط بانان خبر داد و گفت: در این درگیری یکی از محیط بانان از ناحیه پا هدف تیراندازی قرار گرفته و زخمی شده است.

دکتر ناصر مهردادی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: حوالی صبح روز جمعه ماموران گشت محیط زیست پناهگاه حیات وحش میانکاله در حین گشت‌زنی با 2 شکارچی غیرمجاز در منطقه آشوراده که شکار کرده بودند مواجه می‌شوند.
وی افزود: در پی این مواجهه شکارچیان غیرمجاز در 2 مرحله اقدام به تیزاندازی به سمت ماموران به قصد فرار می‌کنند که در مرحله دوم تیر به پای محیط بان یخکشی – رییس پناهگاه حیات وحش میانکاله برخورد کرده و ماموران نیز به سمت شکارچیان تیراندازی می‌کنند که یکی از شکارچیان از ناحیه پا مصدوم و دستگیر شده و شکارچی دیگر از محل فرار می‌کند.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این که محیط بان و شکارچی زخمی با کمک محیط بانان منطقه به بیمارستان منتقل شده‌اند تصریح کرد: حال عمومی هر دو این افراد خوب است و پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شکارچی دوم نیز شناسایی شده و تلاش برای دستگیری آن با کمک دستگاه‌های ذیربط ادامه دارد.

گفتنی است طی چند وقت اخیر موضوع تفاهم‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص صدور مجوز گردشگری طبیعی در آشوراده با واکنش کارشناسان و دوستداران محیط زیست مواجه شده است به شکلی که در یکی از واکنش‌ها دکتر اسماعیل کهرم – کارشناس ارشد محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که صدور مجوز برای حضور گردشگران در منطقه آشوراده می‌تواند موجب نابودی پناهگاه حیات وحش میانکاله شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میا‌نکاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان است.

آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است. این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد.

جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد برابر ۲۶- متر است.

جزیره با آب و هوای معتدل در ۵ کیلومتری غرب بندر ترکمن قرار دارد و تا سالهای پیش با امکاناتی همچون پاسگاه، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند اما با وقوع سیل سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد و هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.

هم‌اینک این جزیره دو بنای تاریخی در خود دارد. قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه بنای آن تجدید گردیده و به پاسگاه تبدیل شده و خانه وزیر مختار روس. قلعه تخریب گردیده و خانه نیز در حال تخریب است.

پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند. حدود 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.