با یک صبحانه خوب، لاغر شوید

تحقيقات نشان مي دهند يک صبحانه مناسب و سالم نقش بسيار مهمي در کاهش وزن و همچنين پيشگيري از بيماري هاي مزمن از جمله بيماري هاي قلبي- عروقي و ديابت نوع دو ايفا مي کند.
اغلب افراد تصور مي کنند حذف وعده هاي غذايي از جمله صبحانه به تناسب اندام کمک مي کند، در حالي که تحقيقات نشان مي دهند افرادي که صبحانه مي خورند لاغرتر از کساني هستند که اين وعده غذايي مهم و حياتي را حذف مي کنند. در برخي مطالعات مشخص شده است حذف صبحانه احتمال اضافه وزن و چاقي را 4 برابر افزايش مي دهد.
به عقيده متخصصان خوردن يک صبحانه کامل و حاوي کربوهيدرات و پروتئين و رعايت يک رژيم غذايي متناسب در باقي ساعات روز، موجب کاهش وزن و حفظ آن مي‌شود.
مصرف صبحانه موجب کنترل اشتها شده و تمايل به مصرف شيريني جات را کاهش مي دهد.
حبوبات، نان و غلات سبوس دار، شير، ماست، تخم مرغ و ميوه هاي تازه يا خشک گزينه هاي بسيار مناسبي براي صبحانه به شمار مي روند.
متخصصان بر اين باورند که حذف و يا کاهش شديد کربوهيدرات ها در رژيم غذايي روش خوبي براي کاهش وزن نيست. زيرا اين شرايط موجب کاهش متابوليسم بدن و افزايش ولع براي خوردن شيريني جات مي شود.
براي بررسي اثر صبحانه بر وزن بدن، محققان دانشگاه ويرجينيا 94 زن چاق کم تحرک را انتخاب نمودند. رژيم غذايي و به خصوص وعده صبحانه اين افراد در يک دوره زماني مشخص مورد بررسي قرار گرفت.
نتايج نشان داد افرادي که صبحانه کامل مي خوردند بيش از 21 درصد از وزن خود را از دست دادند، اما گروهي که صبحانه را حذف مي کردند و يا صبحانه نامناسبي مي خوردند، تنها 5.4 درصد کاهش وزن داشتند.
همچنين مشخص شد که گروه اول در طول روز کمتر احساس گرسنگي مي کردند و ميل کمتري به خوردن کربوهيدرات ها (نان، برنج، سيب زميني و شيريني جات) داشتند.
منبع: سيمرغ