ارتباط مصرف کلم با سرطان سینه

کلم گياهي است با تنوع زياد و سابقه بسيار طولاني که در اصل بومي نواحي اروپايي مديترانه‌اي است که از پيش از 4000 سال پيش کشت مي‌شده است. از پرمصرف‌ترين سبزيجات اين خانواده که در سراسر دنيا به طور گسترده مصرف مي‌گردند، مي‌توان کلم بروکلي، کلم پيچ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم قمري، کلم قرمز و شلغم را نام برد که در کشورهايي نظير چين، آلمان و روسيه، جزئي از غذاي روزانه محسوب مي‌شوند.

تغذيه و سرطان سينه
در ايجاد و بروز سرطان سينه، عوامل زيادي تأثيرگذار مي‌باشند که از جمله مهم‌ترين آن‌ها، نوع تغذيه نقش بسيار موثري را ايفا مي‌نمايد. اصولاً هورمون زنانه استروژن، زمينه‌ساز و عامل ايجاد سرطان در ارگان‌هاي مختلف بدن بانوان از جمله سينه، رحم، دهانه رحم و تخمدان تلقي مي‌شود، لذا استفاده از غذاهاي مختلف با ممانعت از بروز سرطان (با تأثيري همچون تاموکسيفن) و يا کاستن از شدت تأثيرگذاري استروژن، به عنوان عامل کمکي و يا بازدارنده بسيار مفيد است. مرور 94 مطالعه که ارتباط بين مصرف سبزيجات خانواده کلم و سرطان را بررسي کرده‌اند نشان داده است که در 67 درصد مطالعات مورد– شاهد، مصرف اين سبزيجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط بوده است. ترکيبات موجود در خانواده کلم‌ها (کلم بروکلي، گل کلم، کلم دکمه يا فندقي) قادر به کاهش استروژن به ميزان 50 درصد مي‌باشد.
سبزيجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزينولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ويتامينC، در رده سبزي‌هاي ضد سرطان طبقه‌بندي مي‌شوند
ماده موثر در کلم به نام ايندول 3- کاربينول (Indol 3-carbinol) مي‌باشد که البته هنوز نتايج قطعي در اين مورد به دست نيامده است. در مناطقي از چين که کلم به مقدار زياد مصرف مي‌شود، ارتباط مستقيمي بين ميزان ايزوتيوسيانات ادرار و کاهش سرطان سينه مشاهده شده است، به طوري که زناني که بيش‌ترين مصرف کلم را داشتند، 45 درصد کمتر از زناني که کمترين ميزان را داشتند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه بودند. علاوه بر ايزوتيوسيانات، ويتامينC، از طريق اثرات آنتي‌اکسيداني در دفع راديکال‌هاي آزاد و همچنين اسيدآمينه سيستئين و ترکيبات سولفورافان از طريق واکنش‌هاي زنجيره‌اي در سم‌زدايي بدن از مواد سرطان‌زا موثرند. مطالعات خارج سلولي نقش سولفورافان‌ها را در مهار تکثير سلول‌هاي سرطاني حتي در مراحل آخر رشد نشان داده است.