آیا استفاده از اپی‌لیدی روش خوبی برای رفع موهای زائد است؟

موهاي جديد نسبت به موهاي قبل نرم‌تر و نازک‌تر مي‌رويند.

يکي از دغدغه‌هاي خيلي از خانم‌ها رفع موهاي زائد شان است و براي اين کار وسايل مختلفي وجود دارد؛ از انواع کرم‌هاي موبر گرفته تا ساده‌ترين راه اصلاح که استفاده از تيغ است و البته براي خيلي از افراد ايجاد حساسيت مي‌کند.

در سال‌هاي اخير، روش‌‌ها و وسايل پيشرفته‌تري به بازار آمده‌اند اما استفاده از اپي‌ليدي‌هاي خانگي و همين‌طور اپيلاسيون و ليزر، روش‌هاي قطعي‌تري براي از بين بردن موهاست.
اپي‌ليدي، دستگاهي است که در شکل‌ها و مدل‌هاي مختلف ارائه شده و مي‌تواند موهاي زائد را از ريشه جدا کند. طبيعتا اين روش کمي دردناک هم است ولي بعد از استفاده مداوم از آن، اين درد کمتر هم مي‌شود. علاوه بر اين، با استفاده از اين دستگاه به مرور ضخامت موها کمتر و رشدش کندتر خواهدشد. استفاده از اين وسيله هم بسيار آسان است؛ آن را به برق مي‌زنيد و روي قسمتي که مو دارد مي‌کشيد تا موها را از ريشه‌در‌آورد.

در ادامه برخي از معايب و مزاياي اپي‌ليدي را براي شما توضيح مي‌دهيم.

? مزايا
- رشد موها بين 2 تا 4 هفته کندتر مي‌شود.
- موهاي جديد نسبت به موهاي قبل نرم‌تر و نازک‌تر مي‌رويند.
- درد آن در مقايسه با اپيلاسيون (کندن مو با موم يا وکس) کمتر است.
- دستگاه اپي‌ليدي را يک بار تهيه مي‌کنيد و مي‌توانيد تا مدت‌ها از آن استفاده کنيد اما اصلاح با موم يا وکس به تنهايي سخت است و اگر به مراکز اپيلاسيون هم برويد، بايد هزينه‌اي بپردازيد. علاوه بر ‌آن، هميشه در دسترس نيست.

? معايب
- استفاده از اين دستگاه براي اصلاح موهاي زائد دردناک است.
- توصيه مي‌شود در نواحي‌اي که ممکن است حساس باشند؛ (مثل زيربغل) استفاده نشود.
- به سختي‌مي‌توان بخش‌هايي از بدن مثل پشت پاها يا ران را با دستگاه اپي‌ليدي اصلاح کرد.
- بعد از استفاده از اين دستگاه، پوست ملتهب و قرمز مي‌شود و در برخي موارد جوش مي‌زند.
- موها بايد به حدي بلند باشند که دستگاه بتواند آنها را بگيرد.
- هنگام استفاده از اين دستگاه ممکن است برخي موها زير پوست برود.

? نکته‌هاي کليدي
براي اينکه اپي‌ليدي‌تان حداکثر کارايي را داشته باشد، بهتر است به توصيه‌هاي زير توجه کنيد:
دستگاه مناسبي انتخاب کنيد: هنگامي که تصميم به خريد اپي‌ليدي گرفتيد، تحقيق کنيد کدام مارک کارکرد بهتري دارد. مي‌توانيد در اين زمينه به سايت‌هاي شرکت‌هاي توليدکننده مراجعه يا با دوستانتان که قبلا از اين وسيله استفاده کرده‌اند، مشورت کنيد.

دستورالعمل استفاده را بخوانيد: بعد از خريد دستگاه، مطمئنا با نگاه کردن به آن مي‌توانيد روش استفاده‌اش را متوجه شويد اما سعي کنيد حتما دستور استفاده از آن را مطالعه کنيد تا با جزييات کارش آشنا شويد. به‌خصوص دستگاه‌هايي که چند تيغه و کارکردهاي متفاوت دارند.

يک منطقه را امتحان کنيد: براي اولين‌بار قسمتي از بدنتان را انتخاب کنيد که پوست ضخيم‌تر و کمتر حساسي دارد. زانوها انتخاب خوبي هستند. با شروع کردن از اين قسمت کم‌کم به درد عادت مي‌کنيد و مي‌توانيد به قسمت‌هايي که پوست نازک‌تري دارند برسيد.

آرام انجام دهيد: سعي کنيد خيلي آرام اين کار را انجام دهيد و به خاطر اينکه دردتان کمتر شود، سريع دستگاه را روي پوستتان نکشيد. سعي کنيد اپي‌ليدي را در فاصله مناسب و مايل روي پوستتان نگه‌داريد.

در زمان مناسب استفاده کنيد: بهترين زمان استفاده از دستگاه اپي‌ليدي، عصرهاست زيرا اگر التهاب يا خارش يا جوش بعد از استفاده از دستگاه برايتان ايجاد شود، تا صبح فردا از بين خواهد رفت.

از مرطوب‌کننده استفاده کنيد: توصيه مي‌شود بعد از استفاده از اپي‌ليدي از يک مرطوب‌کننده ملايم بدون الکل استفاده کنيد تا التهاب پوستتان برطرف شود و حساسيت هم ايجاد نشود.

صبر کنيد: موهاي روييده را مدتي تحمل و از اصلاح موهايي که کاملا درنيامده‌اند، اجتناب کنيد. موهايي که کاملا درنيامده‌اند، به سختي با دستگاه کنده مي‌شوند و باعث ايجاد زخم،
فرو رفتن مو در پوست و التهاب خواهندشد.

يادتان باشد که اين وسيله، شخصي است: فراموش نکنيد اپي‌ليدي وسيله‌اي شخصي است و نبايد آن را با هيچ‌کس، حتي نزديک‌ترين افراد خانواده، شريک شويد و بعد از هر بار استفاده نيز حتما آن را با يک ماده ضدعفوني‌کننده تميز کنيد چون ممکن است اين بار تصميم بگيريد موهاي يک قسمت ديگر از بدنتان را بزنيد و اگر دستگاه را تميز نکنيد، باعث عفونت و ايجاد زخم در پوستتان مي‌شود.
منبع: الودکت