آشنایی با عجایب 7 گانه آب در بدن

يكي از راهكارهاي اساسي براي از دست دادن وزن و كمك به سوخت و ساز بدن، نوشيدن آب است. يكي ديگر از عجايب آب ايجاد احساسي خوش است.

تناسب اندام
متخصصان به زنان توصيه مي‌كنند براي اين كه به تناسب اندام دست پيدا كنند به جاي نوشيدني‌هاي پركالري، نوشيدن يك ليوان آب، پيش از خوردن وعده‌هاي غذايي را جايگزين كنند تا به اين ترتيب احساس سيري كنند.
از طرفي نوشيدن آب، ميزان سوخت و ساز بدن را شدت مي‌بخشد به خصوص كه بطري آب به حد قابل توجهي سرد باشد چرا كه بدن نياز به فرايندي دارد تا آب مصرفي را گرم كند و همين فرايند در صورتي انجام خواهد شد كه فرد چند كالري بسوزاند.

انرژي‌بخش باورنكردني
اگر احساس مي‌كنيد ديگر رمق و انرژي برايتان نمانده است آب بنوشيد چرا كه بدن در صورت كم آب شدن، احساس خستگي را انتقال مي‌دهد. مقدار مناسب آب مصرفي، اين امكان را به قلب خواهد داد كه پمپاژ بهتري داشته و به اين ترتيب عملكرد بهتري هم نصيب فرد مي شود. همچنين آب، حمل و نقل اكسيژن در خون را سهولت مي‌بخشد و همين باعث مي‌شود مواد مغذي ضروري به سلول‌هاي بدن سريع‌تر منتقل شود.

كاهش‌دهنده استرس
حدود 70 تا 80 درصد از بافت مغز را آب تشكيل مي‌دهد بنابراين احساس تشنگي مانند زنگ هشداري است كه كم‌آبي بدن را گوشزد مي‌كند، ضمن اين كه كم‌آبي سطح استرس را در فرد افزايش مي‌دهد به همين دليل اگر همواره يك بطري آب روي ميز كار قرار دهيد يا اين كه در حين انجام حركات ورزشي بطري آب همراه داشته باشيد و جرعه جرعه از آن بنوشيد توانايي اين را خواهيد داشت سطح استرس را در پايين‌ترين ميزان ممكن نگه داريد.

ساخت عضلات
نوشيدن آب، به جلوگيري از گرفتگي عضله كمك مي‌كند و به روان‌سازي مفاصل بدن مي‌انجامد. بر همين اساس هنگامي كه بدن خود را به خوبي هيدراته كنيد، امكان ساعات طولاني‌تر ورزش را براي خود فراهم كرده‌ايد.

پوست خود را تغذيه كنيد
خطوط نازك و چين و چروك‌هاي عميق پوست زماني ايجاد مي‌شود كه بدن زنان دچار كم آبي شده باشد. آب، كرم زيبايي طبيعت است و نوشيدن آن، سلول‌هاي پوست را به شادابي تشويق مي‌كند. آب مانع گر گرفتگي و جريان نامناسب گردش خون خواهد شد كه به درخشش پوست زنان كمك مي‌كند.

همراه هميشگي
آب همانند فيبر به هضم مناسب غذا كمك مي‌كند. به اين ترتيب منجر به انحلال ذرات زائد دريافت شده از طريق دستگاه گوارش مي‌شود.
نكته مهم در اين رابطه به مسائل گوارشي باز مي‌گردد زيرا كم آبي به معناي جذب تمام آب مصرفي توسط بدن است و به اين ترتيب خشكي و ترك خوردگي روده بزرگ ايجاد مي‌شود.

كاهش دهنده سنگ كليه
متاسفانه در سال‌هاي اخير احساس درد در ناحيه كليه، به دليل وجود سنگ كليه افزايش پيدا كرده است و اين موضوع به كودكان هم سرايت كرده زيرا ميزان كمي ‌آب مي‌نوشند.
آب خاصيت رقيق‌كنندگي املاح و مواد معدني را دارد. وجود بلورهاي جامد شناخته شده در ادرار نشان‌دهنده سنگ‌هاي كليوي است كه بخشي از دلايل ايجاد آن، به كم آبي مربوط مي‌شود بنابراين با مصرف ميزان كافي آب، اين مشكل را از خود دور كنيد.
براساس موارد ياد شده توجه داشته باشيد اگر به اندازه كافي آب بنوشيد، تشنگي‌ها را مورد توجه قرار دهيد و براساس ميزان فعاليت و شرايط آب و هوايي محل زندگي‌تان، ميزان قابل قبولي از آب را به بدنتان برسانيد اطمينان داشته باشيد نه تنها از ديدن سلامت و شادابي در آيينه لذت مي‌بريد بلكه با داشتن تناسب اندام، سلامت جسم و روح را براي خود به ارمغان آورده‌ايد.

منبع: باشگاه خبرنگاران